„Si Dieux n’existerait faudra l’inventer!”
– Az elmés francia mondás – magyarázta tovább, belemelegedve tárgyába, a csillagász –, hogy istent, ha nem volna, fel kellene találni, annak számára, aki a találmányok és felfedezések lélektanával tisztába jutott, majdnem ugyanannyit jelent, mintha azt mondanám, hogy istent, ha van, fel is lehet fedezni – felfedezni, a szó valódi, tehát tudományos értelmében, nem eljutni a benne való hit révén, az ő létének megismeréséhez, mint ahogy a vallásos, belső módszerek próbálják – hanem felfedezni, megkeresni, szemtől szembe megtalálni őt, a benne való kételkedés révén, mint ahogy a tudományos, külső módszerek szokták. Felfedezni, mint ahogy felfedeztük a Földet, a bolygókat, mint ahogy felfedeztük Amerikát és az Északi-sarkot, mint ahogy felfedeztük – és nem feltaláltuk – a repülőgépet s ama fényt, mely láthatóvá teszi a láthatatlant.
Tudományos szempontból a kérdésnek ilyetén módon
való feltevése egyáltalán nem nevetséges. A tudomány régen
túl van már azon a merev, gyermekes állásponton, hogy költészet
és megismerés, képzelet és valóság, érzés és tudás, két
külön világ, külön mozgás, amiknek ellenkező iránya van.
Tudomány és költészet egymáshoz való viszonya nem koordinált
ellentét – a különbség köztük csak tartalmi, mennyiségbeli
–, korántsem kategorikus: s kettő közt a tudomány az összefoglalóbb
tartalom, mert magában foglalja a költészetet, míg a költészet
nem foglalja magában a tudományt. A finnyás intuitivisták,
önmagukat álomba ringató művészlelkek hiába próbálják tagadni:
költészet és tudomány párhuzamos vonalak, s valahol a végtelenben
találkozniuk kell. Csak a felületesség és műveletlenség
képzeli el a tudományt holmi száraz és rideg tevékenységnek
– a született művelt lélek (mert ilyen is van –
íme, az első költői paradox, holott tudomány!) jól tudja,
hogy költőietlen tudomány nincs, legfeljebb tudománytalan
költészet van!
A remek Chesterton egy helyen a következő elmés váddal
próbálja nevetségessé tenni a „tudományos tébolyt”, ahogy
ő nevezi: „Világ kezdete óta sok százezer öregasszony állítja,
hogy látta a kísértetet – és erre jön négy vagy öt öregember,
és azt állítják, hogy ez a sok öregasszony nem látta a kísértetet.”
A vád elmés, s ha igaz volna, meg is bélyegezné a tudományt.
Csakhogy nem igaz – a tudomány meghallgatása nélkül imputál
állításokat, amiket a valódi tudomány soha nem
állított. A valódi tudomány soha nem állította,
hogy a százezer öregasszony nem látta a kísértetet
– a valódi tudomány annyit kockáztat csak meg, hogy amit
százezer vénasszony látott, az talán nem kísértet volt.
Finom különbség ez, de döntő különbség! A valódi
tudomány soha nem állította, hogy isten nincsen, legföljebb
azt állította, hogy amit istennek hittünk, az másvalami.
De ezt is csak feltételesen – mert a valódi tudomány,
szemben a költészettel, soha nem állította, hogy tud
valamit (íme, a második paradox!), mindig csak azt, hogy
keres valamit, legfeljebb, hogy sejt valamit
– mert a valódi tudomány mindig azzal foglalkozik, amit
még nem ismer – szemben a költészettel, mely azt
írja le, amit már ismerni vél.
És a valódi tudomány soha nem tagadta a költészet
óriási jelentőségét, mondhatnám előjogát, kezdeményező szerepét
abban a folyamatban, mely az igazság megismeréséhez vezet,
s mely nélkül soha el nem jutna odáig. Sőt, egyre világosabban
sejt valami sajátságos törvényszerűséget, mely szerint mindazt,
ami van, mindazt, ami lehetséges, először
a költészet veszi észre – s a tudomány csak a költészet
nyomában kullogva, gyakran csak évezredek múlva
jut el odáig, hogy igazolja a költészetet – a valódi tudomány
számára tehát az, hogy a vallás költészete hisz
isten létében, egy ok arra, hogy lehetségesnek
tartsa isten létezését. Mert íme, mindannak létezését és
lehetségességét, amit a tudomány ma igazolt, más
szóval felfedezett és feltalált, a költészet régen
megérezte – ennek a törvényszerűségnek megismeréséhez nem
kell több, csak annyi, hogy jóhiszeműek legyünk, és
szó szerint vegyük a költészetet.
Abban a pillanatban, hogy szó szerint vettük, csodálatos
rendszer körvonalai bontakoznak ki előttünk. Kiderül, hogy
repülőgépnek lennie kellett: – különben hogy beszélhettek
volna évszázadokon át a költők emberi érzelmek
és vágyak szárnyalásáról? Kiderül, hogy a Röntgen-fény
lehetséges volt – honnan sejthette volna a költő
különben, hogy szeme a tárgyak mögé hatol, hogy szívünkbe
lát? S honnan vette volna Tündérország költője az „ezermérföldes
papucs”, a „hipp, hopp, ott legyek, ahol akarok” ábrándképeit,
ha nem lett volna mód rá, hogy évezredek múlva a tudomány
telefonnal és rádióval és mozgófényképpel igazolja Tündérországot?
A „tudomány csodája” mindig megvalósítása csak a „hitrege
csodájának” – s hogy a halottakat fel fogjuk támasztani
tudni, hinnünk kell azért, mert legenda van róla, hogy
volt, aki feltámasztotta. Mert nincs és nem lehet annyi
hatalma a képzeletnek, mint amennyi lehetősége a valóságnak
van – mert a képzelet véges, a valóság pedig végtelen.
A szó szerint vett költészet megtanít rá, a jövőbe
látni, azzal, hogy feltárja a múltat – megtanít rá, hogy
semmit értelmünk lehetetlennek ne tartson, amit érzésünk
lehetségesnek mutatott – sőt megtanítja az értelmet bátran
elindulni az úton, amit az érzés kijelölt. Ha a szerelmet
„édes”-nek érezte valaha költő, mérget vehetünk rá, hogy
a tudomány kimutatja egykor, minő rokonságban van ízlőszervünk
és szerelmi érzékletünk idegvégződése a központi dúcrendszerben
– a „lólábú” ördög képzete veszedelmesen emlékeztet holmi
darwini ősemberre, a görög kentauron keresztül – az angyalt
pedig, ha akarod, a jövő évszázezredekben keresheted. Nem
halt meg a szív, mikor az agyvelőt felfedezték
– átalakult csak vagusszá, bolygó ideggé, s végzi
munkáját tovább.
S ha istenről beszél a legenda, úgy kell lennie, hogy a tudomány egykor megtalálja majd: mi volt az a létező valami, aminek létezése elkerülhetetlenné tette, hogy istent lásson a költő? S a tudomány előnyben van, több kilátása van rá, hogy megtalálja, éppen, mert nem hisz benne, mint a vallásnak arra, hogy megmutassa, éppen, mert hisz benne – a vallás odafent tudja őt, a mennyekben – a tudomány mindenütt keresi, kívül és belül, a csillagos égen, alul és felül, s az emberi lélek horizontján is, odabent. És talán felfedezi vagy – most már láttuk, hogy mindegy – feltalálja őt, kételkedésének kandi tekintetével, kíváncsiságának mindent felturkáló, céltalan játéka közben – véletlenül és váratlanul, mint a puskaport vagy a rádiumot, vagy az elektront, valahol, a kémcső fenekén, csapadék alakjában – vagy az agyvelő gyrusai közt, tulajdon személyében –, valami képlet vagy összefüggés formájában, de mindenesetre szemmel látható módon, megvalósítva és kinyilatkoztatva, hogy megálljon Előtte, s számon kérje egykor – mivégre teremtette ezt a csodálatos és szörnyű világot s benne őt, csodálatos és szörnyű képmását, az embert.