A későbbi Recitativba került Bolyai is a beleélés
magasztalása. A megismerő értelem dilemmáját földolgozó szonett A költő
szól tárgyától nem áll messze:
„Isten elménket bezárta a térbe
Új törvényekkel, túl a szűk egen,
új végtelent nyitottam én eszemnek”
Bata Imre a szonettet így magyarázza: „Az énlíra tere ugyanaz, mint az empiriáé”,
és Babitsnak költői fordulatra vágyódását, valamint drámai formaszervezetének
térhatását kiemelve, hozzáteszi: „Az euklideszi tér határa az ég; a megnőtt tér
túlárad rajta”, s a szonett belső kommentárját, amit a költő fűz a tudós
személyiségéhez, a képiből a képtelenbe lendülő „kreativitásában” nevezi meg.
A Bolyai megvilágításához fontos annak az egyszerű ténynek
hangsúlyozása, hogy álarcos vers. Meglehet, éppen ez a régebbi versmagatartás
és a szonettből szóló új gondolkodás ellentéte feszélyezte a szerzőt 1911 elején,
amikor versét megírta,
de később is, mert sohasem szerette.
Bolyai János sorsával azonosulva a belső monológ tulajdonképpen
kétszeresen álarcos vers. Nem is csupán egyszerűen az alkotó elme szabadságvágyának
és térbeli-rabságának ellentétéről, illetve föloldásának vágyáról szól,
hanem Bolyai álcájában a tér problémáján, mint az ember tragikus kötöttségén
győztes teremtő gondolkodás, a szabadság eme létmódjának dicsőítése. Ez
a mondanivaló Bolyai János szájába a tér idő dilemma föloldásául a szabadító
életlendület, az intuíciós vitalizmus bergsoni eszméjét adja. Még szólamkincse
is arról árulkodik, A költő szól problematikájának testvérverse,
hiszen a másik vers víziója alakul benne tovább, s kap megvilágító kommentárt:
„Én, boldogolván azt a madarat,
ki kalitjából legalább kilátott,
a semmiből alkottam új világot”.
A megragadott ihlet analógiája a természettudományos fölfedezés
szituációjának párhuzamul használását is megérteti.
Babits
Mihály költészete, 336–337, 626. p.