Szereplők
Igazgató
Számtantanár
Földrajztanár
Fizikatanár
Történelemtanár
Wasserkopf
Szolga
Történik egy középiskolai igazgató szobájában.
Igazgató ül az asztalnál, előtte a szolga
Mit kíván?
Szolga
Itt van egy úr, a nagyságos igazgató úrral akar beszélni.
Igazgató
Meg lett mondva, miszerint a szülőknek meghagyandó, hogy csupán a hivatalos órákban érdeklődendő
tanügyben, vasár- és ünnepnap kivételével minden szerdán és szombaton.
Szolga
Igenis. Csakhogy ez nem szülő.
Igazgató
Tanuló.
Szolga
Nem gondolnám, kérem, merthogy szakálla van.
Igazgató őszinte csodálkozással
Nem szülő és nem tanuló? Hát akkor mi?
Szolga
Azt mondja, mondjam csak, hogy Wasserkopf.
Igazgató nyugtalanul
Hogy néz ki?
Szolga
Olyan ostoba-féle ábrázata van.
Igazgató megnyugodva
Aha, értem. Akkor valamelyik iskolalátogató lesz. Bocsássa be.
Szolga el.
Wasserkopf bejön. Ziláltan öltözött, torzonborz szakállas ember.
Wasserkopf nagyon erélyes és elszánt
Jó napot. Megáll.
Igazgató feláll
Mit kíván?
Wasserkopf
Wasserkopf vagyok. Szünet. Nem ismer meg az igazgató úr?
Igazgató int, hogy nem.
Wasserkopf
Úgy látszik, megváltoztam. No, de mindegy. A könyvekből majd kiderül.
Igazgató
Könyvekből? Ámbátor…
Wasserkopf
Igazgató úr kérem – én vagyok a Wasserkopf.
Igazgató
Kétségtelen, miszerint – de mindazonáltal.
Wasserkopf
Hát nem emlékeznek a nevemre se. Fölénnyel. Na ja, vagy legalább úgy tesznek,
mintha nem emlékeznének. Okuk van rá eltussolni engem. Mindegy. Egyszóval – én itt jártam
iskolába ezelőtt tizennyolc esztendővel.
Igazgató
Nincs kizárva, miszerint lehetséges. És most mit kíván? Bizonyítvány másolatra van szüksége?
Wasserkopf jelentősen
Nem kell nekem a maguk bizonyítványa. Azt is visszahozom, amit kaptam maguktól. Másért
jöttem én ide.
Igazgató
De azonban –
Wasserkopf megköszörüli a torkát. Ünnepélyesen.
Tekintetes Igazgatóság!
Igazgató ijedten körülnéz.
Wasserkopf
Mint ennek az iskolának volt növendéke, van szerencsém tisztelettel visszakérni az iskolapénzeket,
amiket én ezelőtt tizennyolc esztendővel tandíj gyanánt befizettem. Büszkén körülnéz.
Igazgató nem érti.
Visszakéri a tandíjakat?
Wasserkopf
Igenis, visszakérem a tandíjakat. Ha gazdag ember volnék, nem mondom, itt hagynám maguknál.
Legyenek vele boldogok, ott egye meg a fene. De két napja nem volt egy meleg kanál a hasamban,
nekem szükségem van a pénzre.
Igazgató
No, de nem értem… minő alapon?
Wasserkopf
Minő alapon? Azon az alapon, hogy engem rosszul tanítottak, a pénzemért. Azon az alapon,
hogy nekem bizonyítványt adtak, hogy én tanultam valamit a pénzemért, és kiderült, hogy
én nem tanultam semmit a pénzemért.
Igazgató meghökkenve
No, de… nem értem mégse… Micsoda ötlet!
Wasserkopf büszkén
Csak hagyja maga az ötletet. Nagyon jó ötlet az, olyan jó ötlet, hogy nekem magamnak nem
is jutott volna eszembe. Hála a maguk tanításának, amitől ilyen élhetetlen szamár lettem.
A Csetovics barátom adta nekem ezt a tippet, egy félórával ezelőtt.
Igazgató hüledezve
Csetovics!
Wasserkopf
Az éppen. Egy félórával ezelőtt a körúton sétáltam, és azon gondolkoztam, hogy most honnan
szerzek egy kis pénzt, mert nincs egy fityingem sem. Találkozom a Csetoviccsal. Mondok,
hogy vagy Csetovics, azt mondja, köszönöm jól, sietek, megyek a Leszámítoló
Bankba1, becserélni
a valutakülönbözetet, amit nyertem. Mondok, mi az, hogy valutakülönbözet. Mondja, nem
érek rá én azt elmagyarázni, az úgy van, hogy papíron vesztettem hetven pontot, hát a
különbözeten nyertem, nem érted? Nem, mondok, mi az, hogy ponton vesztettem, különbözeten
nyertem? Na, aszongya, ezt se tudod, akkor te semmit se tudsz. Kérd vissza az iskolapénzt.
Azzal otthagyott – én meg mondok, ejnye, ezt meg lehet csinálni, igaza van nekije, hogy
ez nekem még nem jutott eszembe. Hát sarkon fordultam, és eljöttem ide, és most tisztelettel
kérem a tekintetes igazgatóságot, tessék nekem visszaadni az iskolapénzt, mert én nem
tudok semmit. Büszkén körülnéz.
Igazgató szavak után kapkod
No, de… igazán, miszerint… ilyen esetem még nem volt… A Csetovics azt mondta Önnek?
Wasserkopf
Igenis, az én jó barátom, a Csetovics, az adta a tippet. Meg is hálálom neki. Ha itt megkapom
a pénzt, veszek neki valamit. Veszek én.
Igazgató ijedten
No, de… miféle pénzt? Csak nem gondolja ezt komolyan?
Wasserkopf
Hogy nem gondolom komolyan? De milyen komolyan gondolom! És ha nem kapom itt meg az igazságomat,
felmegyek a minisztériumba és a főtörvénybe, és elmegyek, és bepörlöm az egész mindenséget,
azt a keserves micsodáját, hogy az embernek kilopják a zsebéből a pénzt, oszt nem tanítják
meg semmire – oszt most itt állok, vén szamár létemre, oszt nem tudok semmit, pedig iskolát
jártam.
Igazgató félre, ijedten
Ez őrült. Csitítva. Jó, jó, kedves izé… Wassermann úr… Csak tessék nyugodtan
elmenni, majd megvizsgáljuk az ügyet.
Wasserkopf
De biz én addig innen nem mozdulok, míg nekem azt el nem intézik. Itt tanítottak a pénzemért,
hogy tudjak valamit, de nem tudok semmit, hát rosszul tanítottak, hát nekem jussom van
visszakérni a pénzt.
Igazgató kétségbeesve
De hát honnan gondolja ön, hogy ön nem tud semmit?
Wasserkopf
Hogy honnan? Az már nem az én dolgom, hanem az uraké. Tessék engem megvizsgálni, és megmondani,
mit tudok. Tessék behíni a tanár urakat, vizsgáljanak meg.
Igazgató
Minő kínos ügy, no, de minő kínos ügy… Hát ön szóval újra vizsgázni akar…
Wasserkopf
Igenis, újra akarok vizsgázni. Engem itt keresztülengedtek a vizsgán, pedig nem tudtam
semmit, nyilván tehát meg kellett volna buktatni. Akkor tudtam volna, hogy nem tudok semmit,
de így engem félrevezettek. Kiírom az újságba, hogy itt hogy vizsgáztatnak. Tessék engem
újra vizsgáztatni, mert az első érvénytelen, mert azon átjöttem. Tessék engem pótvizsgára
ereszteni, hogy derüljön ki, hogy nem tudok semmit, és tessék engem rendesen megbuktatni,
és visszaadni az iskolapénzemet.
Igazgató
Miszerint… kegyed, miszerint vizsgázni akar?
Wasserkopf
Azt én. Jogom van hozzá.
Igazgató
Az eset nagyon nehéz. Fülét vakarja. Még soha nem volt ilyen esetem. Nem tudok
kiokoskodni. Meg kell kérdezni a tantestületet. Be fogom hívatni a konferenciát. Tessék
addig kimenni az előszobába és várakozni.
Wasserkopf
Hát csak tessék sietni, mert nincs sok időm. El.
Igazgató tehetetlen mozdulatokat tesz, aztán csönget.
Szolga bejön.
Igazgató
Kérem, hívja be Hornyák tanár utat, Pemete tanár urat, Kolmizó tanár urat és Reczege tanár
urat. Rendkívüli konferencia lesz.
Szolga
Igenis. El.
Igazgató egyedül
Miszerint… miszerint… tudniillik, tekintetbe veendő… Készül rá, hogy mit fog mondani,
mintha már mondaná. Azért híttam az urakat, miszerint egy rendkívül kényes ügyet!…
Fizikatanár, történelemtanár, földrajztanár, számtantanár, mindegyik megfelelő komikus figura, sorban bejönnek. Körülállják az asztalt.
Igazgató ünnepélyesen
A konferenciát megnyitom. Azért híttam az urakat, miszerint egy rendkívül kényes ügyet
terjesszek a tantestület elé. Tessék helyet foglalni.
Tanárok leülnek.
Igazgató
Megjelent nálam egy Wasserkopf nevű volt tanulója az iskolának, aki… a tanügyi szabályzatban
elő nem forduló eddig páratlan esetet jelentett azon kérelemmel, miszerint… Gondolkodik,
aztán kitörve. Hallatlan dolog, kérem, hallatlan!
Tanárok
Mi az?… Miről van szó?… Mi történt?…
Igazgató
Ez az ember visszakéri az iskolapénzt.
Tanárok
Visszakéri az iskolapénzt?
Igazgató
Azzal a megokolással, hogy nem tud semmit. Kérem az urak véleményét erről a páratlan esetről.
Tanárok összenéznek.
Fizikatanár megköszörüli a torkát
Tisztelt konferencia. Szerintem a kérdés fizikai képtelenség. Az energia megmaradásának
elve alapján minden tanuló idővel annyit veszít tudásából, mint amennyit az intézetből
kiszorított tanár véleménye ebben az ügyben nyom.
Történelemtanár
Az újkor története hasonló esetet nem ismer. A Bourbonokról mondják, hogy nem tanultak,
és nem felejtettek semmit – de azért nem pörölték a kincstárt, mikor tudományuk következtében
a forradalom 1792-ben kitört.
Számtantanár
Az a kérdés, a tőkét követeli-e, vagy kamatos kamataival az egész összeget, amennyire
azóta felnövekedett. Mert ebben az esetben –
Földrajztanár
Hol fekszik az az ember?
Igazgató
Kint vár az előszobában. Azt akarja, hogy bocsássuk őt pótvizsgára. Az urak véleményét
óhajtom meghallgatni erre nézve.
Számtantanár
Tisztelt konferencia. Véleményem szerint nem veszítünk vele semmit, ha Wasserkopf volt
tanulót pótvizsgára bocsátjuk. Lehetetlennek tartom, hogy megbukjék, s ezzel minket anyagi
komplikációk elé állítson. Az illető azóta sok mindent megtanult az élet iskolájában –
csak arra kell vigyáznunk, hogy ne terheljük őt meg túl nehéz kérdésekkel. Úgy látom,
itt egy rendkívül ravasz emberrel állunk szemben, aki mindenáron kompromittálni akar bennünket,
és pénzhez akar jutni. Lehet, hogy egy konkurrens vállalat küldte ki. Ki kell fogni rajta.
Fizikatanár
Hogy gondolja azt, kolléga úr?
Számtantanár
Nagyon egyszerűen. Támogatnunk kell egymást. A cél az, hogy Wasserkopf úr semmiképpen
meg ne bukjék. Mert ha Wasserkopf úr valamire nem tud felelni, akkor mi buktunk meg, és
ő nyert. Ezt lehetetlenné kell tenni. Tartsunk össze, kolléga urak, nehogy országos tanügyi
botrány keletkezzék ebből a kínos esetből. Akármit felel Wasserkopf úr, be kell bizonyítani,
hogy jól felelt.
Történelemtanár
Én vállalom, ha megbíznak bennem. Kérem az igazgató urat, vezettesse elő a vizsgázót.
Mi pedig bánjunk vele nagyon csínyján.
Igazgató nyugtalanul
Nem lesz valami baj belőle? Csak a lapok miatt félek…
Számtantanár
Tessék ránk bízni. Foglaljunk helyet.
Igazgató csönget
Bocsássa be Wasserkopf urat.
Szolga el.
Tanárok elhelyezkednek.
Szolga előreereszti Wasserkopfot.
Wasserkopf hetykén jön be, félrecsapott kalappal a fején, nem köszön, zsebre dugja
kezeit, és szemtelenül fütyürész.
Tanárok felállanak, nyájasan
Is-ten hoz-ta!
Wasserkopf leereszkedően
Szervusztok. Csak üljetek le, taknyosok. Szemtelenül néz, vár, hogy kidobják.
Igazgató felháborodva
No de…
Tanárok összenéznek, számtantanár int az igazgatónak, hogy menjenek
bele mindenbe.
Egyszerre leülnek
Számtantanár
Igenis, kérem szépen.
Igazgató
De ez a modor… Zavartan.
Számtantanár
Ez a modor annyit jelent, hogy Wasserkopf úr nagyon jól ismeri ennek az intézetnek régi,
patriárkális stílusát. Tisztában van vele, hogy az iskola ebben a formájában már a klasszikus
középkorban is fennállott, amikor tanár és tanítvány kölcsönös szeretetben éltek, és tegezték
egymást – nyilván erre akarja felhívni a figyelmünket. Ez a kedves figyelem annyira jólesik
mindannyiunknak, hogy azt hiszem, nem találok ellenvetésre, ha indítványozom, hogy Wasserkopf
tanulót, aki – mint ahogy értesítettek bennünket – vizsgázni óhajt nálunk, magaviseletből
máris átengedjük, még a vizsga előtt, kitűnő osztályzattal.
Igazgató megérti, élénken
Helyes, helyes. Úgy van. Magaviselet: kitűnő, Ír.
Tanárok bólogatnak
Helyes, nagyon helyes.
Wasserkopf meghökken egy percre,
azután vállat von
Na jó. Fütyülök az egész tantestületre. A magaviseleten nem múlik. Tessék engem megbuktatni,
és ideadni a pénzemet, a többi nekem vurst.
Igazgató nyájasan
Hiszen erről van szó. Az ön méltányos kérését a tantestület bölcs határozata elé bocsátottam,
amely úgy döntött, miszerint a vizsga megejtendő, és eredményétől teendő függővé, vajon
igényjogosult-e, s ha igen, mennyiben teljesítendő. Méltóztassék ezt tudomásul venni.
Wasserkopf
Másul, másul, gyerünk a farbával, mert nekem pénz kell. Leveti a kabátját, felgyűri
az ujját. Gyerünk. Kérdezzetek, tanarak, azaz szamarak. Nagyon kíváncsi vagyok, ki
lehet-e belőlem kapni egy értelmes feleletet.
Igazgató
A vizsgát tehát ezennel megnyitom. Első tárgy: történelem. Kérjük Reczege tanár urat,
kezdje el a vizsgázó kikérdezését.
Történelemtanár feláll, odaviszi a széket Wasserkopf elé.
Történelemtanár udvariasan
Parancsoljon helyet foglalni, jelölt úr.
Wasserkopf rá se néz, csípőre teszi a kezét
Egy meleget.
Történelemtanár tanácstalanul néz az igazgatóra.
Percnyi szünet.
Számtantanár
Éljen, nagyon kitűnő. Wasserkopf úr azt akarja közölni, hogy hajlandó a nehéz, fárasztó
vizsgát egyenesen állva, csípőre tett kezekkel kiállani, megkímélendő bennünket attól,
hogy később tornából is le kelljen vizsgáztatni. Indítványozom, hogy tornából jeles minősítéssel
eresszük át, az igazgató úr, mint tornatanár beleegyezésével.
Tanárok fellélegezve
Úgy van, helyes! Tornából jeles!
Kezdenek belejönni, felélénkülnek.
Megindul a harc Wasserkopf és a tanárok közt.
Igazgató ír
Tornából jeles.
Wasserkopf erélyesen
No, no… Leül. Jó, kifogtak rajtam az egyszer. Ne féljenek, most majd jobban fogok
vigyázni magamra. Tessék kérdezni.
Történelemtanár körülnéz, aztán összeráncolt homlokkal gondolkodik.
Tanárok drukkolnak.
Wasserkopf gúnyosan
Na, mi az, tanár úr, nem készültél?
Történelemtanár ijedten
De igen, tessék csak várni.
Wasserkopf
Persze, nem tudsz elég könnyűt kérdezni, Reczege. Mindig ilyen hülye voltál.
Történelemtanár kiegyenesedik, diadalmasan
Mondja meg nekem a vizsgázó úr – meddig tartott a harmincéves háború?
Wasserkopf
Har… vagyis, akarom mondani, nem tudom.
Történelemtanár
Csak tessék felelni. Tudja ön biztosan. Akármit. Tessék felelni.
Wasserkopf összehúzott szemekkel gondolkodik.
Fizikatanár a háta mögé kerül, súg.
Történelemtanár egész hangosan
Harminc.
Többi tanár is kézzel-lábbal integet Wasserkopfnak, hogy harminc.
Történelemtanár noszogatja
Na? Na?
Wasserkopf felmutat
Igazgató úr, kérem – így nem lehet vizsgázni. A Pemete mindig súg.
Igazgató szigorúan
Tanár úr. El fogom távolíttatni!
Fizikatanár elsompolyog a háta mögül.
Történelemtanár
Ugyan kérem, hiszen a jelölt úr nagyon jól tudja! Feleljen.
Wasserkopf hosszas gondolkodás után
Hogy meddig tartott a harmincéves háború?
Történelemtanár
Igen, igen.
Wasserkopf könnyedén
Ja… az hét méter nyolc deka. Körülnéz, diadallal. Hehe. Hét méter. Én tudom,
hét méterig tartott. Lehet, hogy tévedek. Legfeljebb nem sikerült a vizsga. Hét méter,
hehe. Hét méterig. Körülnéz. Kérem vissza az iskola…
Tanárok tanácstalanul néznek össze.
Történelemtanár gyorsan
Hét méter? Nagyon helyes. Jól válaszolt.
Wasserkopf megütődve
Mi…i…i?
Történelemtanár nagyot nyel,
aztán belefog az igazgató felé fordulva
A válasz helyes volt. Ugyanis… a jelölt úr bebizonyította, hogy nem felületesen gondolkodik,
hanem alapos komolysággal foglalkozott a kérdéssel, a legújabb kutatások szerint ugyanis…
ugyanis… ugyanis…
Számtantanár közbevág
Úgy van, értjük, ne is tessék folytatni. Nagyon egyszerű. A legújabb kutatások szerint
ugyanis az idő éppen úgy valóságos dolog, mint a tér és az anyag. Atomokból áll, összefüggő
egészet alkot, tehát mérhető hosszmértékkel. Ha egységesítjük a mérésrendszert, kiderül,
hogy egy méter hosszmértékben egy évnek felel meg. – Hét év tehát hét méter. És így a
harmincéves háború szigorúan véve és alapos megfontolással csakugyan hét évig tartott,
az mindjárt kiderül, ha… ha… ha…
Történelemtanár
Ha tekintetbe vesszük, hogy a napnak a felét, azaz tizenkét órát le kell számítani ebből
az időből, melyben harcról egyáltalán szó lehetett – harminc évből így csak tizenöt év
marad. De azt se töltötték folytonos háborúskodással, mert enni is kellett, ami körülbelül
napi három órát vett igénybe. Könnyű kiszámítani, hogy a tizenöt év csakhamar összezsugorodik
kilenc és félre, és ha ebből még elvesszük azt az időt, amit pihenéssel és békés foglalkozással
töltöttek a harcosok, hajszálnyi pontossággal… Homlokát törölgeti.
Számtantanár
Kijön a hét év, úgy van, amivel a vizsgázó úr megjelölte a harmincéves háború tartamát.
A válasz tehát kitűnő. Indítványozom, hogy jeles eredménnyel bocsássuk át történelemből.
Fű!… Homlokát törülgeti.
Tanárok
Éljen! Éljen! Keresztülment. Gratulálnak Wasserkopfnak.
Wasserkopf tiltakozva
Na, de kérem…
Igazgató harsányan
Elég! Történelemből: jeles. Ír.
Tanárok körülfogják a történelemtanárt, és gratulálnak neki.
Igazgató
Következik a fizika vizsga.
Fizikatanár cserél a történelemtanárral, szemben Wasserkopffal.
Wasserkopf kihúzza magát. Dacosan
Na megálljatok, csirkefogók!
Fizikatanár drukkolva
Hát…
Wasserkopf szigorúan
Na, mi lesz? Tessék kérdezni. Vagy nem tudsz? Én nem érek rá sokat veszekedni veletek.
Különben már jól emlékszem, te vagy a Pemete. Tudod, hogy hívtunk téged a hátad mögött?
Fizikatanár kínosan vigyorog.
Wasserkopf
Fülbemászónak, mert mindig a füledet piszkáltad, mint most.
Fizikatanár kikapja az ujját a füléből, tanárok röhögnek.
Wasserkopf
Csend legyen! Ne röhögjetek.
Tanárok elhallgatnak.
Wasserkopf
Tudod, ki ragasztotta a tintatartó fedelét a nadrágodra, mikor orra buktál a katedrán? Én.
Fizikatanár felugrik, dühösen
Maga…
Wasserkopf fölénnyel
Csak ne ugrálj! Kérdezz! Valami jó nehezet!
Fizikatanár türtőzteti magát,
látván, hogy Wasserkopf ugratni akarja: mézédesen
Nagyon kedves, nagyon kedves. Hát méltóztassék megmondani, vizsgázó úr, hogy… hogy a templomtorony
csakugyan kisebb lesz-e, ha elmegyünk tőle messzire és visszanézünk, vagy csak optikai
csalódásból látjuk-e kisebbnek?
Wasserkopf
Micsoda buta beszéd! Honnan tudjam én azt? Ha visszamegyek megnézni, akkor megint nagyobb
lesz. Ahhoz, hogy megnézzem, hogy kisebb lesz-e, oda kellene menni, de akkor, ha odamegyek,
már nem kicsi.
Fizikatanár kínban
Szóval… ugye…
Wasserkopf
Szóval, ugye, marhát kérdeztél. Te ló. Ez a válaszom.
Fizikatanár dühösen
Ez a válasza? Hát rendben van. A tanárok felé. A válasz helyes volt. Nagyon kitűnő
válasz. A jelölt úr azt mondja, hogy ló. Hát kérem. Nekifohászkodik. A lóról
azt mondják, hogy…
Tanárok drukkolva
Na? Na?
Fizikatanár
Azt mondják, hogy búsuljon a ló, mivel fejének térfogata folytán erre alkalmasabban van
berendezve. Na már most. Gondolkodik aztán diadalmasan. Megvan.
Wasserkopf részvéttel
Mi van meg, te szerencsétlen?
Fizikatanár
A válasz helyes. Miért búsul a ló? Általában miért búsulunk rendszerint? Mivel valami
csalódás ért bennünket. De milyen csalódás érhet egy olyan primitív szemléletű lényt,
mint egy ló? Csak érzéki csalódás, mert képzetei nincsenek. Ez az érzéki csalódás pedig
csak optikai lehet, mivel a távol levő tárgyakat a ló kisebbnek látja. A jelölt úr tehát
közvetve egész helyesen válaszolt, megállapítva, hogy a ló búsulása, vagyis optikai csalódása
arányban áll a tárgyak látszólagos kisebbedésével – vagyis a tárgyak, ez esetben a templomtorony
látszólagos kisebbedése, optikai csalódásnak tulajdonítható. A válasz helyes volt, indítványozom,
hogy fizikából jeles eredménnyel bocsássuk át.
Igazgató ír
Fizikából: jeles.
Tanárok
Éljen.
Körülfogják a fizikatanárt, aki büszkén fogadja a gratulációkat, és visszaül a helyére.
Wasserkopf
Tiltakozom…
Igazgató
Elég. Következik a földrajzvizsga.
Földrajztanár elfoglalja a helyét, szemben Wasserkopffal.
Wasserkopf
Nini… a picegepórec2. Hogy vagy, picegepórec?
Földrajztanár megütődve
Tessék?
Wasserkopf
Te írtál be egyszer az osztálykönyvbe. Te vén lókötő. Na megállj, most kibánok veled!
Földrajztanár
Szíveskedjék megmondani, jelölt úr…
Wasserkopf
Megmondom, öcsém… Meg én. Nagyon utáltunk téged mindannyian.
Földrajztanár rendületlenül
Szíveskedjék megmondani, hogy hogy hívják Arad megye hasonnevű fővárosát?
Wasserkopf
Micsoda buta kérdés. Hiszen benne van a válasz.
Földrajztanár örömmel
Ugye? Tehát, hogy híják? Ugye…
Wasserkopf
Hát Hason. Így hívják. Ha hasonnevű, akkor Hasonnak hívják. Hehe. Igaz?… Kérem vissza
a…
Földrajztanár
Helyes. Hasonnak hívják… a jelölt úr tudniillik izé… egy kicsit selypít. Azt akartam mondani,
hogy haszon. Haszon, vagy ha elhagyunk egy betűt, a s z o n,
osztják nyelven annyit tesz, mint r é g i e s,
maradi… ha ebből, hogy m a r a s i, szintén elveszünk
egy betűt, arad m a r a d i… akarom mondani, marad
a r a d i, homlokát törli, vagyis aradi,
tehát Arad. A válasz helyes volt. Tessék átengedni. Elhagyja a helyét.
Igazgató
Földrajz: jeles. Ír. Konstatálom, hogy a vizsgázó eddig fényes eredménnyel ment
át a tantárgyakból. Még csak a matézisvizsga van hátra. Ha azt is megússza: átengedjük.
Wasserkopf maga elé
Jobban össze kell szedni magam.
Számtantanár elfoglalja a helyét.
Tanárok izgatottan figyelnek.
Számtantanár int, hogy csak bízzák rá, majd elbánik vele.
Wasserkopf nekigyürkőzik, egyre szemtelenebb. Na, malacpofa – mert téged malacpofának hívtunk –, szedd össze magad te is, ha rajtam ki akarsz fogni. Mert ami a számtant illeti, én már előre kijelentem neked, hogy kétszer kettő az öt, és, hogy, amit te kérdezel, az nem szoroz és nem oszt. Továbbá a hármasszabály szerintem egyenlő az anyacsavarral, és nyolc alma és két libacomb az összesen harminchat mákosrétes. Ezek után szeretném azt látni, hogy fogok én levizsgázni matematikából. Ma temetik a matematikát. Hehe, nagyon jó. Jobb, ha kijelented, hogy nem készültél, és hogy kénytelen vagy megbuktatni.
Számtantanár szigorúan
Kérem, őrizzük meg a vizsga komolyságát. Két kérdést fogok feltenni, egy könnyebbet és
egy nehezebbet.
Wasserkopf utánozza
Egy könnyebbet és egy nehezebbet. Te csak a régi vagy, malacpofa. Egyszer lerajzoltunk
téged a táblára úszónadrágban, amint II. Józsefnek egy üveg
zacherlint3 nyújtasz át.
Számtantanár
A könnyebb kérdés: Ha egy kilenc és egynegyed kilométeres gőzhenger sugarának a meghosszabbítása
nyolcmillió és kétharmad mérföldnyi távolságban metszi a Sirius csillagnak a Naptól való
távolsági együtthatóját – kérdés, hányszor foglaltatik egy a gőzhenger felső lapjával
egyenlő területű 109 oldalú sokszög befogója annak a kataszteri hivatalnoknak a havi fizetésében,
akit 25 év előtt elhagyott a felesége egy huszárfőhadnaggyal?
Tanárok megrökönyödve
No de kolléga úr.
Igazgató
Tanár úr!
Wasserkopf gúnyosan
Tessék csak hagyni. Szabadna kérném még egyszer a kérdést.
Számtantanár szigorúan
Nem lehet. Vagy figyelt, vagy nem. Vagy tudja, vagy nem. Tessék felelni. Mert ha nem tudja…
Wasserkopf
Már hogyne tudnám. Persze, hogy tudom. Meg is mondom: Kétezerhatszázhuszonkilenc liter.
Pont annyi. Ugye, jól feleltem? Gúnyosan nevet. Tudom, hogy magának jól feleltem.
Számtantanár szigorúan
Nem, rosszul felelt. Kétezerhatszázhuszonkilenc egész és egy tized liter, és nem huszonkilenc.
Feláll. Ünnepélyesen. A vizsgázót nem bocsáthatom át. Kénytelen vagyok megbuktatni.
Wasserkopf felugrik
Na, ugye, mit mondtam!
Igazgató megrökönyödve
De kérem, tanár úr!
Számtantanár rendületlenül
Nagyon sajnálom. Egy teljes tizedes törttel tévedett. Megbukott.
Wasserkopf
Kérem vissza az iskolapénzt.
Számtantanár
Nézetem szerint a jelölt kérése jogos. Miután meggyőződtem róla, hogy nem tud annyit,
mint amennyit kellene, joga van a befizetett iskolapénzhez, amit vissza kell téríteni
neki.
Wasserkopf ugrál örömében
Úgy van, nagyon helyes! Tessék visszaadni!
Tanárok lefőzve néznek össze.
Igazgató savanyúan
Azt hiszi?
Számtantanár
Feltétlenül. Ez egy magániskola, mi vagyunk felelősek érte, hogy az intézet hírnevén ne
essen csorba. Wasserkopfhoz udvariasan. Mennyi jár önnek, Wasserkopf úr?
Wasserkopf mohón, mindenről
megfeledkezve
Hát kérem… Én összesen hat évig jártam ide, fizettem az első három évben negyedévenként
150 koronát, az 4400 – …a másodikban félévenként 400-at, az, beleszámítva a vizsgadíjat,
az 5240 kor, 95 fillér… érettségi díj kérvényekkel és okmányokkal együtt 6546… összesen
7605 a fillérek leszámításával.
Számtantanár
Pontosan? Mintha számolna.
Wasserkopf
Pontosan. Mérget vehet rá.
Számtantanár
Úgy van, az összeg pontos. Kezét nyújtja. Gratulálok. Ez volt a nehezebbik kérdés.
Wasserkopf nem érti
Tessék?
Számtantanár az igazgatóhoz
Kérem a vizsgázót számtanból átengedni. A könnyebb kérdésben valamit tévedett, de a nehezebbre,
hogy mennyi járna neki, ha történetesen megbukott volna, ragyogóan felelt. Wasserkopf
úr valóságos zseni a számolásban.
Wasserkopf fejéhez kap
Kifogtak rajtam!
Igazgató feláll
Ezennel kihirdetem a vizsga eredményét. Wasserkopf jeles eredménnyel tette le a pótvizsgát,
és ezzel igazolta azt a bizonyítványt, amit annak idején adtunk neki. Fogadja mindannyiunk
szerencsekívánatát, amikor közöljük, hogy semmi követelésünk nincs egymáson. És most,
hogy képzettségéről és tudásáról meggyőződtünk… Kinyújtja a karját. Mars ki,
szemtelen csirkefogó!
Történelemtanár nekimegy Wasserkopfnak
Na megállj, te szemtelen! Még hogy te nem tudsz semmit! Mindig ilyen pimasz voltál, jól
emlékszem rád, mars ki!
Wasserkopf alázatosan
De tanár úr, kérem!
Fizikatanár fülét piszkálja
Disznó, azt meri mondani, hogy ő nem tud!… Meg hogy én a fülemet piszkálom. Majd adok
én neked tintatartót!…
Wasserkopf
Tanár úr, kérem, nem én voltam, a Mayer volt.
Földrajztanár
Picegepóresz? Nesze. Hátba vágja. És beírom az osztálykönyvbe, mars ki!
Számtantanár
Malacpofa? Maga közönséges zsaroló! Mars ki!
Gallérjánál fogva az ajtóig viszi.
Wasserkopf az ajtóban, alázatosan
Kezeit csókolom, tanár úr kérem szépen. Megyek fölhasználni a képesítésemet és a jó bizonyítványomat,
utcaseprőnek.4 Búsan el.
1922