„A rendkívül bonyolult és részleteiben ma is vitatott görög ünnepi
naptár – amely minden nagyobb területi egységen, sőt minden nagyobb
poliszon belül eltérő módon alakult – jelentős részben mezőgazdasági
ünnepeket foglalt magába. Az athéni naptár minden egyes hónapja egyik
jellegzetes ünnepéről kapta elnevezését. Ezek az ünnepek kezdetben a termelés
egyes szakaszaihoz és a megfigyelt természeti jelenségekhez kapcsolódtak,
később, a holdnaptár bevezetésével kapták meg állandó naptári helyüket. A
tavasz kezdetét a „fecskeifjak” alakos-maszkos körmenetével s a fecskedallal
köszöntötték, majd megünnepelték a vetésnek, az aratás kezdetének és befejezésének,
a cséplésnek, a szőlőszüretnek, a must hordókba zárásának és az első hordók
megnyitásának, az újbor megkóstolásának ünnepét. A nyári napforduló utáni
holdtölte ünnepe, a Panathénaia lett egyben Athén egyesítésének ünnepévé
is, a hordók megnyitásának ünnepét, a „falusi Dionüsziát” a téli napforduló
után tartották: ez adott alkalmat az álarcos felvonulásokból kialakult első
drámai alkotások előadására is.
A luniszoláris év hónapjainak eltolódása a nap járásához képest a termelési
ünnepek megtartásában is nehézségeket okozott. A szökőhónap beillesztésére
gyakran azért volt szükség, hogy az aratási ünnep valóban egybeessék a
megünnepelendő eseménnyel; arra kellett főképpen ügyelni, hogy az ünnep
ne előzze meg a természet adta időpontot. Ezért a görög és a római ünnepek
sorában voltak olyanok is, amelyeket nem kötöttek a holdnaptár valamely
adott napjához, hanem alkalmilag hirdették meg őket. Más ünnepeknél éppen
a Holdhoz való igazodás volt kívánatos. Mágikus naptári hiedelem szerint
a termelés, a munka, a gyarapodás számára a Hold növekvő és kiteljesedő
szakasza nyújt jó előjelet: ezért az ünnepeket előszeretettel tartották
az egyes hónapok 7. napján, továbbá a holdtölte napján, vagy az azt közvetlenül
megelőző napok egyikén. (A bibliai zarándokünnepek közül is kettő a holdtöltére
esik.) Szentnek tartották – külön ünnepi alkalom nélkül is – a Hold megújulásának
éjszakáját. Athénban újhold napján voltak a vásárok; a házasságkötések legkedveltebb
napja pedig a gyermekáldásra jó előjelet adó telihold. A termelési ünnepekhez
tartozott a rabszolgák időszakos egyenrangúsága, sőt: gazdáik által való
megvendégelése is. Az ószövetségi szombat hangsúlyosan kiterjedt a rabszolgákra.
Az ünnep ezenfelül a béke időszaka is. A görög városok egymás közötti háborúikban
az ünnepeken – esetleg hosszabb ünnepi periódusokban is – fegyverszünetet
tartottak. Fegyvertelennek kellett lennie négyévenként az Olümpia időszakának
is. A dór törzsek közös ünnepe, a nyári napfordulót követő aratási ünnep,
a Karneia ugyancsak békeünnep volt. A spártaiak erre hivatkozva maradtak
távol a marathóni csatától.”
Hahn István: Naptári rendszerek és időszámítás.
Csillagászati szempontból lektorálta Balázs Béla. (Gondolat Zsebkönyvek.) Budapest:
Gondolat, 1983. 76–78. p.