Hídverés rovat

Egy érdekes kísérlet

(kémiaóra zenei aláfestéssel)
Újhegyi Lajos
kémia, elmélet, gyakorlat, tanítás

Szaktekintélyek szerint „bizarr jellegű” kísérleteinkhez: a zene felhasználá­sához a kémiai gyakorlati és az elméleti kémia órákon, az adta az alapötletet, hogy a mindennapi élet más területén is nemcsak szórakoztatásra, hanem tudat­formálására, gyógyításra, sőt az intenzitás növelésére is felhasználják a zenét.

Kísérleteink célja az volt, hogy bebizonyítsuk feltevésünket, mely szerint a zene eredményesen alkalmazható a kémiai oktató-nevelő munkában is.

A nappali tagozatú általános gimnázium első osztályában bevezetett kémiai gyakorlatokon, de a közgazdasági technikum esti első osztályának elméleti kémia óráin is elsősorban azt vizsgáltuk, hogy a zene segítségével eredményesebbé lehet-e tenni az ismeretek elsajátítását?

Kiindulási alapunk a következő volt: egyes gyakorlatokon sok az „üresjárat”, bizonyos elméleti anyagrészek feldolgozása során pedig gyakori az elvont foga­lom. Ilyenkor az óra a tanár minden erőfeszítése ellenére csendes unalomba fullad.

Kémiai gyakorlati foglalkozáson pl. ilyen jellegű az „egyszerű desztilláció” című gyakorlat, elméleti órán az ionkötés.

„Egyszerű desztilláció…” A készülék összeállítása, a desztilláció megindítása maximálisan húsz percet vesz igénybe a két órából. Mivel töltik el hát a tanulók azokat a drága perceket, mikor csak a hőmérő higanyszálának lassú emelkedése, vagy az első csepp párlat megjelenése jelent, – már akinek jelent – némi „izgalmat”?… Mit tehet a diák? – Ül meredten a készülék előtt, – még nem alszik, de már nincs ébren – és várja a megváltó csengőt. Ki tudja, mire gondol, ha ebben az állapotában egyáltalán gondol valamire. (Vagy: Valakire…)

Enyhe iróniával azt is lehetne mondani, hogy szándéka ellenére került ilyen helyzetbe, és nem is tehet róla, hogy „hősi erőfeszítéssel” kell ébren tartania magát, ha egyszer az a feladata, hogy – vérmérsékletével és korával ellentétben – helyhez ragadva figyelje az eseményekben korántsem bővelkedő desztilláció menetét.

„A technika rohamosan fejlődik” … „az Idő igen nagy kincs” … ugyan­akkor „az oktató-nevelő munka intenzitása nem tart lépést a fejlődés ütemé­vel” … – ilyen és ehhez hasonló nyilatkozatokkal bátorítottuk magunkat, mikor elhatároztuk, hogy a „dolce far niente”-re időnként hajlamos tanulóinkat még az „üresjáratban” sem hagyjuk békésen ülni, kihasználunk minden percet, aktivi­záljuk őket félig alvó, félig éber állapotukban is.

Az említetteken kívül azonban más tényezők is közrejátszottak abban, hogy a gyakorlati foglalkozásokat, illetve az elméleti kémia órákat zenei ráhatással próbáltuk sikeresebbé, gazdagabbá tenni. A döntő ok az volt, hogy már a kísér­leteket megelőzően felméréseket végeztünk a tanulók általános szellemi szintjének megállapítására, különös tekintettel annak felderítésére, hogy eddigi tanulmányaik során melyik tanítási egység anyagának elsajátítása okozta a legtöbb nehézséget.

Komplex ellenőrzési módszerek segítségével többek közt így a következőket állapítottuk meg: a tanulók többsége az Avogadro-törvény elméletét elsajátította; zavarba jönnek viszont, ha elméleti ismereteiket gyakorlati példán kell alkal­mazniuk. – Magát a törvényt, mely szerint „bármely gáz gramm-molekulasúlynyi mennyiségének térfogata – az ún. móltérfogat – azonos” túlnyomó többségük tudta; egy feladatlap tanulsága szerint azonban az alábbi igen egyszerű példát, mely fenti törvény alkalmazása, már csak 54%-uk oldotta meg helyesen: 3 liter 20 C°-os, 1 at. nyomású kéndioxidgáz előállításához hány gramm ként kellene le­mérned?

Mielőtt hozzáfognánk a kísérletek részletes leírásához, még egyszer szeretnek hangsúlyozni: nem arról volt szó, hogy „zenére” tanítjuk a kémiát, – mint hitték egyesek, kik rettegnek az újtól – hanem abban bíztunk, hogy a zene segítségével eredményesebbé lehet tenni az oktató munkát, növelni lehet a ta­nulók teljesítményszintjét.

Ekkor még nem is gondoltunk arra, hogy a zenének jellemformáló, nevelő hatása is lesz.

A gyakorlati foglalkozások zenei anyagát így állítottuk össze: a laboratóriumi foglalkozást megelőzően gondos válogatással magnetofonszalagra vettünk olyan számokat, melyeket nem kakofóniás dallamokat gargalizáló táncdalénekesnők adtak elő bárgyú szöveg alapján. A gondosan szelektált dallamokra mondta rá egyikünk előre meghatározott és másodpercnyi pontossággal kimért intervallu­mokban az Avogadro-törvénnyel összefüggő szöveget. Ugyanaz a mondat többször is ismétlődött, de sohasem tartott tíz másodpercnél tovább. Látszólag tehát a zene jelentette az élményt, de aki a zenére figyelt, annak félig alvó, félig éber álla­potában, – akarva akaratlanul – meg kellett hallania a kémia-jellegű „prózai” szöveget is.

Ilyen előkészületek után került sor elméletünk gyakorlati próbájára.

A kontrollcsoport már eleve adva volt, mert a gyakorlatokat két részre bontva végezték a tanulók. Tanrend szerint ugyanis az egyik társaságnak az első két órában, a másiknak a fegyelmi szempontból problematikusabb utolsó két órában kellett a laboratóriumban dolgoznia.

A harminchetes összlétszámú osztálynak csak az a része kapott zenével kombinált kémia-szöveget, amelyik az első két tanítási órában laborált. Ezzel a kettéosztással mi csak az összehasonlítási alapot akartuk biztosítani, de „terven felül” igen értékes nevelési tapasztalatokat is gyűjtöttünk.

A zenei élményben nem részesülő kontrollcsoport ugyanis – utólag – nem nagy lelkesedéssel vette tudomásul, hogy az ő gyakorlatán néma marad a mag­netofon. Azt hitték, magatartásuk, illetve „mérsékeltebb” tanulmányi előmenete­lük miatt „haragszunk” reájuk, s ezért nem szolgáltatunk nekik zenét.

Hogyan reagáltak „szívtelenségünkre”?

Örömmel tapasztaltuk, hogy nem fejlődött ki bennük káros kontrahatás. Sőt: annyira megjavultak, oly feltűnően megváltoztak, hogy már szinte „gya­nússá” váltak. Mondogattuk is egymásnak: itt valami nem „stimmel”, talán megbetegedtek csemetéink?…

Az történt ugyanis, hogy az egyébként nehezen fegyelmezhető csoport elő-hangadói lehalkultak, illetve teljesen beszüntették „adásaikat”. Másképp álltak hozzá a munkához és nagyobb lelkiismeretességgel készültek az órákra is.

Fentiek alapján tehát megállapítottuk, hogy a zene nevelési hatása közvetett módon is érvényesült.

És hogyan fogadta a másik társaság a laboratórium komoly csendjét meg­törő, formabontóan szokatlan új élményt? – Mint a legtermészetesebb dolgot a világon. „Ez van!”… A kémiai gyakorlatokon ezentúl – zene… Még a ritmiku­san ismétlődő mondatok sem „idegesítették” őket. Talán arra gondoltak, hogy a „jó buli” érdekében meg kell hallgatniuk a kémia-prózát is, mi pedig örültünk, mert elértük célunkat: szórakoztatva, de tudatosan oktató-nevelő ráhatás alá vettük tanulóinkat.

Pozitív tapasztalatunk volt, hogy a dallamok varázsa nem vonta el figyelmü­ket alapvető tevékenységüktől: a hőmérő figyelésétől. Erről többször is meg­győződtünk, mikor egy-egy gyanútlan „szendergőt” váratlanul lerohantunk azzal a kíváncsi kérdéssel, hogy „hány fokon van?”, és mindig helyes választ kaptunk.

Nem lett igazuk azoknak sem, akik attól tartottak, hogy meglazul a fegye­lem és általános anarchia lesz a „zenélés” vége. – Mi számoltunk ezzel a lehe­tőséggel, s természetesen ebben az esetben „műsorváltozásra” került volna sor. De nem volt szükség semmiféle fegyelmezésre, mert még azok is csendben ma­radtak, akik máskor nem is annyira észbeli képességeikkel, mint inkább értel­metlen csivitelésükkel szokták felhívni magukra a figyelmet.

Mi hatott reájuk?… A zene varázsa, vagy talán az a felismerés, hogy a közösség nem tűri el a rendbontást?…

Ki tudja?… Tény, hogy rövidesen olyan derűs légkör alakult ki, melyben örömteli élménnyé vált a munka. Sikerült tehát megteremtenünk a sokszor annyira hiányolt „érzelmi alapokon nyugvó nevelés”, az eredményekkel kecsegtető munka előfeltételeit.

Igazolta-e a gyakorlat a várakozást?

Két foglalkozás után újra felmértük mindkét csoport előrehaladását, és meg­állapítottuk (változatos ellenőrzési módszerekkel), hogy a zenei tagozat 10–15%-kal eredményesebben oldott meg példákat, mint a másik, csupán hagyományos módszerekkel oktatott kontrollcsoport…

Az esti tagozat kémia óráján az ionkötés volt hasonló jellegű kísérletünk témája. Maga a tárgy nem sok lehetőséget ad szemléltetésre, illetve kísérletre, s így igen nehéz olyan órát tartani, mely leköti a hallgatókat.

Mi hangjátéknak dolgoztuk fel az ionkötést.

Abból a régi tételből kiindulva, hogy a legszárazabb, legunalmasabb témát is érdekessé lehet tenni, csak megfelelően kell „tálalni”, azzal hoztuk közelebb a cselekményt a hallgatók szívéhez, hogy margitszigeti miliőben, egy eldugott padon, diáknyelven szólaltattuk meg hőseinket: két fiatalt.

Ági hiányzott a kémiaóráról, s így Péter magyarázza meg neki az ionkötést. S míg Péter tele hévvel, lendülettel beszél… csobog a Duna… ciripel a tü­csök… harsog a Tavasz… és valahonnan lágy zenét sodor feléjük az esti tavaszi szél…

Egyik órán lejátszottuk a hangszalagot. Kíváncsian vártuk, elnyeri-e tetszé­süket? Felkelti-e érdeklődésüket? Megragadja-e fantáziájukat? Legyőzi-e a nyolc órai munka zsibbadt fáradtságát a Tavasz mámorába palántázott kémia varázsa?

Igaz-e az, hogy nincs unalmas téma, csak rossz módszer?…

Igaz. Győztünk.

Újat és bátran akartunk.

Kísérleteink eredményeiből azonban nem vonunk le hamis következtetéseket. Meggyőződésünk, hogy a zenét eredményesen fel lehet használni a kémiai és politechnikai oktató-nevelő munkában is, de még sok kísérletre s vitára van szükség.

Parlando 1967. évf. 11. sz. 15–18. p.