Hídverés rovat

A KÉK

Fükéné Walter Mária
sci-fi, űrutazás

„Elvesztettem a színek paradicsomát
Igaz, nyertem helyette
valami mást.”

(Nemes Nagy Ágnes: Hányféle kék van?)1

Küldetése arról szólt, hogy a földi lét megismerésével valami újat, valami különlegeset fedezzen fel, hogy a múltból valami értékeset adjon hozzá a jelenlegi szürke, elgépiesedett világához. Úgy érezte, hazájában az életének tartalma kissé megkopott, monoton, egyhangú, szegényes hatásokkal kellett megelégednie, ezért vállalkozott az utazásra.

Izgalommal készült az útra, nem tartott attól, hogy a kihívásokkal nem tud majd megbirkózni. Felszerelését úgy válogatta össze, hogy a váratlan helyzetek felbukkanása, a felmerülő problémák megoldása, ne okozzon gondot. Amit nem vihetett magával, azt igyekezett elméjében és memóriát bővítő eszközeiben eltárolni.

Az űreszköz földet érése zavartalan volt. A helykoordináták rögzítése még nem jelentett semmit, pontosan tudta, bárhol legyen is, magának kell felfedeznie az ismeretlen vidéket. A táj objektumai sem jelentettek még segítséget az eligazodáshoz. Nagyot sóhajtott, és elszántan belépett egy épület alacsony, megkopott ajtaján.

A sötét, hideg, kissé nyirkos szobában a látására nem hagyatkozhatott. Mindent elfedett, beborított a fény hiánya, a fekete árnyalatok sokasága, távoli otthonára emlékeztetve. Egy különös, soha nem tapasztalt illat terjengett a levegőben, egy érdekes, nyitott szájú üvegcséből szabadulva. Mélyen beszippantotta az ismeretlen anyag illatát, és közben kitapogatta a számára különleges tárgyakat. Nem volt kellemetlen az illat, az aromája finom, lágy érzékelést indított el.

A magával hozott gazdag tartalmú szöveggyűjteményében, a gyenge fényben is el tudta olvasni a színre, illatra utaló sorokat:

„…Míg el nem ér ajkamig a korom,
Lelkesedem álmos új korokon,
S mint itatóst átitat
A könnyű, illó áhitat,
A töprengés tintaillata.”
2

Míg a fényt adó készülékre rábukkant a ruhájára erősített tartályban, óvatlanul felborította az üveget, a tartalma szétterült a tárgyakon. Vékony, megsárgult papírlapokon ismeretlen jeleket vélt felfedezni, de a finoman szétterülő folyadék megállíthatatlanul terjedt szét a felületen. A felszerelésében kutatva egy kicsi poreltávolító készülék akadt a kezébe, de ez a folyadékkal szemben tehetetlen volt. Nem használt még ilyen anyagot, de észrevette, a jelek a papíron ettől a folyadéktól származhatnak. Történelmi olvasmányaiból felsejlett, ez a jellemző illatú és színű anyag fontos lehetett az elődei életében.

A papírlap szövegében egy furcsa, ismeretlen fogalomra bukkant, egy hárombetűs szó, KÉK jelentette a fejtörést, mert a messzi hazájában ezzel a kifejezéssel még nem találkozott.

Próbálta ízlelgetni a fogalom jelentését. Hirtelen eszébe ötlött, talán a különös folyadék neve a szövegben látott, „tinta” lehet, így eljátszadozott az új kifejezéssel, megalkotva a tintakék fogalmat.

Megpróbálta kisilabizálni a szöveg többi részét is, vajon talál-e utalást a KÉK szó jelentésére.

A titok nyugtalanította, ezért elhatározta, nyomába ered a különös fogalomnak.

A hajnal beköszöntével a sötét szoba homálya már feledésbe merült, de a felfedezés vágya csak felerősödött a gondolataiban. A játék továbbra is foglalkoztatta, az útjába kerülő fogalmak összekapcsolása a KÉK három betűjéhez.

Felnézett az égre, így azonnal adódott az új jelentés: égkék, a tiszta, felhőtlen égbolt színére utalva. A sétája során hatalmas víz tárult a szeme elé, egy óriási tengerkék felület. A parton leguggolt a vízhez, tenyerét kitárva egy színtelen, átlátszó folyadékot markolt, amelyből eltűnt a kék. Magyarázatot még nem tudott adni a jelenségre, de érezte a megfejtendő titkok sorának gyarapodását. Elgondolkodott azon is, az ég kékjében vajon ott van-e a kék?

Egy furcsa épület látványa vonzotta a tekintetét. Belépett egy nyitott ajtón, egy hosszú folyosón találta magát.

Belesett egy üvegablakos ajtón, a teremben azt látta, hozzá hasonló korú lányok, fiúk üldögéltek egymás mellett, egymás mögött és valamennyien egy felületre szegezték a tekintetüket.

Képek sora bukkant elő a képernyőn, ahol az ismeretlen szín – a KÉK – árnyalatai jelentek meg különös fotókon, jól megkomponált látványként.

Megfigyelni, megőrizni, elvinni magával… ez az érzés erősödött benne a látottak alapján.

Furcsa nevek jelentek meg a képaláírásokban:

egyiptomi kék, poroszkék, kobaltkék, lazúrkő, ultramarin, cölinkék.

Végül egy furcsa jelekből álló képaláírás nyűgözte le: YInMnKÉK

A fiatalokkal beszélgető felnőtt – talán a tanáruk lehetett? – egy érdekes táblázatra mutatott, ahol a jelek – némi keresgélés után – felfedezhetők voltak. Ittrium, indium, mangán – ezek az idegen hangzású nevek szerepeltek a táblázaton. A megfejtésre váró jelenség izgalommal töltötte el, vajon a három anyag hogyan hozhatta létre a KÉK-et?

Egy másik teremben KÉK kövek látványa tárult elé, csak úgy záporoztak az újabb fogalmak: türkizkék, akvamarinkék, apatit, lapis lazuli, szodalit, kianit, azurit, angelit, krizokolla

Ez utóbbinál felütötte a szótárkészülékét, a jelentése elbűvölte: aranyásvány.

Az ásványvilág anyagainak összetétele, formája, színe nem volt teljesen ismeretlen előtte, de többnyire képeken keresztül ismerte meg a jellemzőket. Itt pedig a maguk valóságában voltak láthatók, a tárlókban, asztalokon elhelyezett kristályok esztétikus látványa csodálatra méltó volt.

Kincsekre lelt tehát, ugyanakkor az nyugtalanította, hogyan vihetné magával ezeket a földi KÉK kincseket. Tudta, a hosszú utazás megviselné a finom cifrázatú anyagokat, ezért más megoldáson gondolkodott. Meglátta az egyik fiatal asztalán azt a tárgyat, amelyben a KÉK mellett a már általa is ismert színek sorakoztak, kis kör alakú formákban. Igaz, ez a szerényebb tárgy csak színében hasonlított a korábban látott anyagokra, de az emlékmentéshez jó alapot jelenthetett.

Ráközelítve, lefotózva a látványt, kereső készülékével már meg is fejtette a tárgy jelentését: gombfesték.

Összeszedve minden bátorságát megszólította a fiút és udvariasan elkérte a gombfestéket. Csak a kéket szerette volna, de a fiú kedvesen a kezébe nyomta az egész dobozt.

Egy másik teremből élénk beszélgetés zaja hallatszott, ami megütötte a fülét, már ismerősen csengett, a boldogság kék madarának létezéséről folyt az eszmecsere. Szívesen részt vett volna az érvek, ellenérvek vitájában, de úgy érezte, még keveset tud a témáról, ezért inkább az elhangzottak figyelmes értelmezésére fókuszált.

„Természettudományi előadó-szertár” – ez a szigorú felirat díszelgett a következő ajtón. Bent vegyszeres üvegek, lombikok, kémcsövek, színes modellek, állványok, mérlegek sorakoztak, patikarendben. Örömmel ismert rá ezekre az eszközökre, mert a mindennapjaiban, a kutatásai során már találkozott ezekkel a tárgyakkal. A felismerés öröme egyben kíváncsisággal, érdeklődéssel, a kísérletek iránt érzett olthatatlan vággyal párosult, megismerni az anyagokat, kipróbálni: hogyan változnak a valóságban, vagy csak úgy, a gondolatok nyomán. A kamaszokra jellemzően, a veszéllyel mit sem törődve, a felnőttek óvatosságát megmosolyogva, létrehozni valami újat, izgalmasat, meghökkentőt – itt most, először érezte magát otthonosan.

Azt vette észre, az üvegek egy sajátos elrendezésben kerültek a polcokra, szekrényekbe, bennük színes anyagokkal, a szépség, az esztétikum különös varázsával. Közöttük érdekes mintázatú kövek, összegyűjtött kavicsok, csigák találták meg a helyüket. Milyen más, milyen emberi! – gondolta elérzékenyülve, érezve az ellentmondást a fémes színű, szürke, otthoni világával.

Megfestett textilszálak, foltossá varázsolt szűrőpapír darabkák – mind fontos lenyomatai voltak korábbi kísérleteknek – őrizve az anyagok szépségét és a megismerés új és új területeit, lehetőségeit.

A meghökkentő élmények nyomán ellenállhatatlan vágyat érzett, hogy kézbe vegye az anyagokat, eszközöket, hogy kipróbálja, létre tudja-e hozni valamiféle varázslattal azt a KÉK-et, amelynek földi megjelenéseit kereste, kutatta.

Három pohár volt a közelében, ezek tartalma közül csak az egyik – a középső – volt színes, a másik kettőben csak színtelen folyadékokat látott. Baj abból nem lehet – gondolta – ha a színes folyadékból egyikbe és a másikba is beleönt egy keveset. A változások nem lepték meg, újabb színek jelentek meg, egyelőre magyarázat nélkül.

Élményekkel, elgondolkodtató problémákkal eltelve, elhagyta az épületet. A parkban, a fűben keresgélő lányok kezében apró virágok, a kék ibolya szirmai rendeződtek kis csokrokba. Néhányan már a színét vesztett ibolyateát kortyolgatták, amelyből ugyancsak eltűnt a KÉK. Szomorúan gondolt arra, hogyan mutathatná meg hazája lakóinak a kisvirágok szépségét, finom árnyalatait. A véletlennek köszönhetően, egy közelben álló lány kezében egy másik virágra lett figyelmes. A lány kíváncsian, érdeklődéssel figyelte a számára ismeretlen fiú bizonytalan, tétova közeledését, és a virágra mutatva annak nevét ismételgette: kék nefelejcs.

Ez a virág lehet majd talán az emlékek őrzője, hiszen a neve, ez a szép szó foglalta magába a felejtés tagadását.

Leült a park egy félreeső helyén, elővette a szövegszerkesztőjét, majd jó ideig csak elgondolkodva meredt a világító képernyőre. Fontosnak érezte, hogy megörökítse, megőrizze a Föld bolygón látottakat, elsősorban emlékeinek lenyomataként, másrészt azért, hogy hazája lakóival megoszthassa a tapasztalatait, élményeit. Nem kellett sokáig gondolkodnia azon, milyen címet is adhatna az írásának, adódott a lehetőség, a „KÉK BOLYGÓ” címet gondolta a legtalálóbb választásnak. Kövek, virágok, jelenségek, fények… mind magukban hordozták a sötét egyik titokzatos árnyalatát, a KÉK-et.

Az időutazás beteljesítette a feladatát, ugyanakkor pontosan tudta, a megtalált jelenségeknek a hazájában történő meghonosítása adja majd a nagyobb feladatot.

Újra az űrjárművének megszokott felszerelései között találta magát, a visszaútra készült. Fáradtan, mégis izgatottan, a sok különös élmény eddig ismeretlen tapasztalatain morfondírozott. Pihentető olvasmányt keresett az elektronikus könyvolvasójában, már nem is csodálkozott, hogy az a szöveg bukkant elő, amely az érdekes, tanulságos utazása lényegét adta:

„Vizsgálnunk kell kékjeinket gyanakvóan és fáradhatatlanul, mert becsapjuk magunkat, mert hajlamosak vagyunk rá, hogy saját külön gombfestékünkkel fessük kékre a világot. Nem azonosak. Nem azonos a festékszín és a világszín.” – írta a tanulmányaiból korábban már ismert Nemes Nagy Ágnes költő, író, akinek a gondolatát a gombfestékkel együtt vitte magával, hogy a meglelt KÉK-kel a világszínt megteremthesse, szürke árnyalatos hazájában.

  1. Nemes Nagy Ágnes: Metszetek. Budapest: Magvető Könyvkiadó, 1982.
  2. Böszörményi Zoltán: Illat. = Böszörményi Zoltán honlapja
  • Elektronikus kézirat.

„Itthon vagyok e világban,
ugyanúgy – csak másképp –”

(Tandori Dezső: Weöres-prés)

Életrajz

Szerencsésnek mondhatja magát az a tanár, aki a pályája során a tanítás élményét a növendékei fejlődésének, tudásminőségének gazdagodásával együtt élheti meg.

Tanulmányaimat a szegedi József Attila Tudományegyetemen végeztem,1979-ben kémia–fizika szakos diplomával a pécsi Művészeti Szakközépiskolában (ma Pécsi Művészeti Gimnázium, Szakgimnázium) kezdtem tanítani.

Értelmet és értéket ennek a munkának az adhatott, hogy a természettudományok tanításának sajátos feldolgozását teremthettem meg a növendékek számára, a természet és művészet kapcsolatának, összefüggéseinek feltárása egy életre szóló programot adott.

2000-ben, a Szegedi Tudományegyetemen tantervfejlesztő szakértő szakon szereztem diplomát, a szakdolgozatom a hangtani/akusztikai ismeretek és a fizika kapcsolatának kidolgozása volt Bírálóim – egyben mestereim – Báthory Zoltán és Csapó Benő professzorok voltak, akiknek örök hálával tartozom a tanári munkám támogatásáért.

Az iskolámban nyolc évig közismereti igazgatóhelyettes voltam, majd tizenöt évig igazgatóként dolgoztam.

A vezető munkám alatt is fontosnak éreztem, hogy a természettudományok tanításának lehetőségeit kutassam, továbbképzéseket tartottam, segédanyagokat állítottam össze.

2010-ben nem pályáztam egy újabb vezetői megbízásra, majd 2014-től három évig az oktatás háttérintézményeiben tehetséggondozással, tehetségfejlesztéssel foglalkoztam.

2015-től mesterpedagógus szaktanácsadóként dolgoztam a kémia és a tehetséggondozás szakterületeken.

A pályám utolsó három évében gimnáziumban, általános iskolákban dolgoztam, kémiát tanítottam. Az aktív éveket követően, óraadó tanárként – jelenleg is – tanítok. Fontos feladatomnak érzem, hogy egykori iskolámban – a Pécsi Művészetiben – az iparművészeti szakos növendékeknek szakmai kémiát taníthatok.

Az iskolámban segítséget nyújtok fiatal, pályakezdő kollégák gyakornoki feladatainak ellátásához, illetve iskolán kívül, mesterpedagógusok mentorálását végzem. Nagy élményt jelent az a lehetőség, hogy óvodában, általános iskolákban kémia élményfoglalkozásokat tarthatok.

Munkámért két alkalommal nyertem el a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógus Kutatói Pályadíját, illetve a Németh László díj és Bonis Bona díj elismeréseket is örömmel vehettem át.

Legfontosabbnak azonban azt érzem, hogy egykori tanítványaim sikeres életpályájára lehetek büszke, Marx György fizikusprofesszor szavaival élve: „A tanár megérintheti az örökkévalót, soha nem tudja, meddig ér a hatása.”

Görcsöny, 2024. szeptember 28.

Fükéné Walter Mária

„Telt az életem. Ott voltam
A helyemen, és a hely bennem.”

(Seamus Heaney: Füvészkönyv)