Azért választottam A tudomány, mint a művészet egyik formája címet, mert írásom tárgya azoknak a lehetséges kapcsolatoknak a vizsgálata, amelyek esetleg a tudomány és a művészet között fennállnak; speciálisan néhány olyan példát fogok felhozni, melyekben a tudományos gondolkodás határozottan művészi vonásokat mutat.
Rögtön az elején szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy ami engem illet, én teljesen őszinte és jóhiszemű vagyok, mindenféle csűrést-csavarást mellőzök, mivel megfelelő mennyiségű csűréssel-csavarással majdnem minden bizonyíthatóvá válik. Gondoljanak pl. a modern zenére, ahol gyakorlatilag minden megengedett. Nincs sok különbség az absztrakt művészet esetében sem. Vagy vegyük például az úgynevezett „abszurd színházat”, melyben a legellentmondásosabb kijelentéseket a legjobb lelkiismerettel nyelik le. Nem jár haszonnal az ilyen, a saját szövegösszefüggéseikből ügyes manipulációval kicsavart dolgok követése, ha az a célunk, hogy érvényes következtetésekre jussunk, s nem pedig az, hogy könnyű esti szórakozást keressünk. A téma érdemes a figyelemre, mivel általában az az emberek véleménye, hogy kevés közös vonása van a tudománynak és a művészetnek, hogy valójában kölcsönösen kizárják egymást, s eljutunk a „két kultúra” elmélethez. Én éppen a nagy tudományos felfedezések és a nagy művészi alkotások között található néhány figyelemreméltó párhuzamosságra szeretnék rámutatni.
Kétségtelenül, a felszínen vizsgálódva a tudomány és művészet két teljesen különálló kategóriához tartozik; teljesen különböző jellemzőiket talán négy pontban lehetne összefoglalni.
- A tudomány olyan tényekkel foglalkozik, amelyeket figyelmesen végrehajtott kísérletek alapján állapítottak meg. A tudomány célja e tények és az azokat ellenőrző alapvető törvények megragadása. A művészet számára ugyanakkor a tények nem érdekesek. A művészi fantázia ki tud találni olyan világot, amely nem veti alá magát a fizikai világmindenség megváltoztathatatlan törvényeinek.
- A tudomány módszere a logika. Néhány univerzális állításból kiindulva, logikus érveléssel új eredményeket vezetünk le. A művészetnek nem kell logikusnak lennie. Senki sem próbálná Hamlet, Machbet vagy Lear király jellemét egzakt, logikus gondolkodás alapján megérteni. A művészetben a tiszta ész logikáját a megértés érzelmi és intuitív típusa helyettesíti.
- A tudományban az ego nem játszik elsőrendű szerepet. Az ember a fizikai univerzum része, és abban az ember létezésének nincs semmilyen kitüntetett szerepe. A fizikai világ meghatározott, és a vizsgáló személyes nézeteinek nincs különösebb jelentősége. Bármik legyenek is az univerzum törvényei, azokat semmilyen személyes szimpátia vagy antipátia nem változtatja meg, és így a tudós csupán a fizikai események rögzítőjének szerepét játssza, de személye a háttérben marad. A művészet világában viszont elsősorban az emberi érzelmek és bizonyos, az életben adódó helyzetekkel szemben tanúsított emberi reagálások az érdekesek, és nem kell az egyes embert állandóan a fizikai univerzumhoz való viszonyában vizsgálni.
- A tudományban a tények világát előítéletek, előre kigondolt elképzelések nélkül vizsgálják, „sine ira et studio” („harag és részrehajlás nélkül”), ahogy a latin mondja. A tudományban nincsenek értékítéletek. Nem mondhatjuk, hogy ez a törvény jó, a másik meg rossz. Tudjuk, hogy az Einstein-féle alapegyenlet, $E=mc^{2}$ volt az atombomba alapja. De a tudomány nem vonható felelősségre azokért a jó vagy rossz dolgokért, amelyekre felhasználják.
Jó és rossz, szép és csúnya, hasznos és haszontalan, ezek olyan fogalmak, amelyeknek nincs helyük a tudományban. A tudomány tényekkel és nem értékekkel foglalkozik. Ugyanakkor az alkotó művészetek nem létezhetnek értékítéletek nélkül. Valóban, a szépség kategóriája majdnem elkerülhetetlenül jelen van a művészi alkotásokban.
Úgy tűnik, hogy ez az a négy legszembetűnőbben ellentmondó szempont, amely a tudományokat és a művészeteket két teljesen elkülönített és ellentétes táborba sorolja. Talán nem érdektelen sorra venni ezeket a pontokat és figyelmesen megvizsgálni a tartalmukat. A kettéválás valóban annyira abszolút, mint ahogy azt előző állításaink mutatják?