Hídverés rovat

Ami a történelemkönyvekből – rendszerint – kimarad

Salamon Henrik
Részlet A magyar stomatológia története című kötetből
orvoslás, fogászat, periodontitis, progénia, Eszterházy Miklós nádor, Bethlen Miklós gróf

Mielőtt egy másik korabeli nagy magyar orvos fogászati ismereteinek tárgyalásához fognánk, álljon itt két, a XVI. századbeli fogászati viszonyokra jellemző és felvilágosító eset a magánéletből.

Az egyik Eszterházy Miklós nádor esete, aki 1630-ban ezt írja feleségének, Nyáry Krisztinának:

„Az elmult héten igen kezdett vala az egyik fogam fájni, ki miatt bizony dolog nagy kínokat vallottam, úgy hogy ugyan nem lehete egyéb benne, mint hogy ki kölle vonatnom. Mely fog helyéről majd negyedfél óráig mind szünetlenül jött ki a vér, ki megkönnyebbítette a fejemet.”

Több szempontból is érdekes közlés:

  1. abból, hogy a vérzés megkönnyítette a beteg fejét, azt következtethetjük, hogy a fog súlyos gyökérhártyalobban (periodontitis) szenvedett;
  2. hosszú utóvérzés és a beteg a kor babonás felfogásából éppen ennek tulajdonítja, hogy megkönnyebbült;
  3. szép, de kiveszett műszóval a műveletet nem húzásnak nevezi, hanem vonatásnak.

A század végéről két másik, még jóval érdekesebb esetről kapunk tudomást. Mindkettő egy ugyancsak nagy úrra vonatkozik, az erdélyi kancellárra, Bethlen Miklós grófra, aki önéletrajzában, körülbelül 1680 tájáról, a következőket beszéli el:

„Az alsó állam éle hosszúcska volt, mely miatt az alsó rend fogam majd természet vagy rendkívül küljebb volt a felső rendnél, és a miatt a fogam magam pusztította el egymást; ifjanta fájt is.”

Ez annyit jelent, hogy progéniája volt és a kétsorbeli fogak visszás találkozásuk miatt egymást koptatták. Még fontosabb az, amit ugyanezen kötet 205. oldalán jelent:

„Ez a rosz dieta engemet elhevített, fájni kezde a torkom, nyakam és állomra, hogy egy nagy disznószaka, vagy tályag lett belőle, melyet kiváltképen hogy először orvoslására s eloszlatására senkinek gondja nem volt, osztán csak ki kellett érlelni s vágni; míg ki nem vágták, rettenetes nagy fájdalmat és álatlanságot szenvedtem miatta, azután nem, noha nagy kérő járt belé, ha engedték volna, be is gyógyult volna hamar. Ez ekkor meggyógyula, de a természet olyan igen ide csaponék és merő emésztő helynek csinálá ezt a fluxus, hogy azután is háromszor vagy négyszer lett olyan tályog mindenkor ott, és kiérleléssel, kivágással kellett, kivált házasságom előtt csinálni, mert házasságom után csak egyszer volt, a fogam is mind onnét fájt, mely miatt mint bolond, két zápfogamat is vonattam ki onnét, melyet drága pénzzel is visszatennék most, ha lehetne.”

Ebből, a fogászati szempontból klasszikusnak mondható kórtörténetből sokat tanulhatunk a korabeli viszonyokra vonatkozólag. A kancellár alsó zápfogainak súlyos periodontitiséből származó süllyedéses periostális tályogban szenvedett és ötször is kellett azt felvágni, dacára annak, hogy „kérő járt belé.” A kérő jelent:

  1. sebbe való tépést (Nádasdy Tamás 1536-ban ezt írja a feleségének: „Az hol azt irod hog’ immar nem kezd keroe ïárni az ferko kelesebe, en azon czodalok, hog’ eddighis ïart stb.”
  2. sebészi nyomókötéshez való vászondarabkákat;
  3. a fontanellák készítéséhez való gennyszalagot.
    Magyar Orvosi Emlékek. II. kötet. 261. p.

A tályognak ötödszöri felvágása után húzták ki neki a bajt okozó két alsó zápfogát. Jobb lett volna őket előbb kihúzni és akkor nem újult volna ki a tályogképződés. Bethlen gróf nagy úr volt, gazdag ember is volt, mégis írja, hogy az elvesztett fogait drága pénzen is visszatétette volna, de nem lehetett. Egész Erdélyben és valószínűleg széles Magyarországon nem volt akkoriban ember, aki ehhez értett volna.

Eszterházy Miklós nádor
  1. Balassi Bálint összes művei. Összeállította Eckhardt Sándor. Budapest, 1951–1955. I. kötet. 355. p.
  2. Budai basák magyar nyelvű levelezése. Szerkesztette Takáts Sándor, Eckhardt Ferenc, Szekfű Gyula. = Magyar Nyelvőr 44. 507. p. 1915.
  3. O. Nagy Gábor: Mi fán terem? Budapest, Gondolat, 1957.
  • Dr. Salamon Henrik: A magyar stomatologia (fogászat) története a legrégibb időktől napjainkig. A magyar fogorvosok országos egyesületének megbízásából írta Salamon Henrik egyetemi címzetes nyilvános rendkívüli tanár. Budapest: Magyar Fogorvosok Országos Egyesülete, 1942. 18–19. p.
  • Dr. Huszár György: A magyar fogászat története Budapest: Országos Orvostörténeti Könyvtár, 1965. 27–28. p. (Orvostörténet könyvek. Libri Historiae Medicae.)

(Köszönet illeti Dr. Pataky Levente egyetemi adjunktust (SOTE) a források rendelkezésre bocsátásáért.)

Honnan származik az „Otthagyta a fogát” mondás?

Míg a XVI. század európai orvosi irodalmában a fogászat mint önálló tudomány kezd kibontakozni, addig a török háborúktól és vallási villongásoktól sújtott feudális Magyarországról igen sajátságos fogászati adalékok maradtak fenn. A foghúzás nem gyógyító beavatkozásként jut szerephez, hanem mint az akkori jogszokások szerint elfogadott büntető módszer. A XVI–XVII. században nálunk ép fogak kihúzásával vagy kitörésével is kínozták, büntették az embereket. Balassi Bálint (1551–1594), a kiváló költő, úgy látszik, nem volt türelmes rabtartó, mert ezt írja 1577-ben unokabátyjának:

„Felette igen kérem kegyelmedet ....... hogy azoknak, az kik Hasszán agáért kezesek, alól az harmadik zápfogakat vonassa ki kegyelmed és mindenkinek 5 [ütést] az farán üttessen el kegyelmed.”

A török időkben szokásos volt, hogy a tehetős főrangú foglyot váltságdíjak megszerzése végett szabadon engedték, de maga helyett kezeseket kellett állítania1. Ha a váltságdíj késett, megkínozták a kezeseket. A török is úgy járt el, mint Balassi; ezt bizonyítja a budai pasák magyar nyelvű levelezésében talált következő adat:

„Ha kegyelmednek rabjai mentenek el – írja a budai pasa íródeákja 1589-ben egy magyar úrnak –, heszom [hiszem] voltanak kezesök érötte, tudom, kiki fülét, orrát, ujját, fogát kötötte éröttök.”

Tehát a kezes átadásakor már pontosan lerögzítették, hogy melyiken milyen megtorlást (pl. foghúzás) lehet alkalmazni a megállapodás be nem tartása esetén.2

A fogazat megcsonkítása nemcsak fogoly-kezes viszonylatban volt szokásos, hanem büntetésképpen is. A tokaji parasztpolgárok 1599-ben egyik levelükben így panaszkodnak Bástára:

„Generalis őnagysága ilyen parancsolatot adott ki, hogy főbíránk a szabadosoknak ........ ne parancsoljon ..... mert ha parancsol nekiek, tehát nyavalyálya lészen főbíránknak, süt azt izente, hogy az fogait kitöreti főbíráinknak.”3

Nyelvészeink szerint éppen a felsorolt példák tanúsítják, hogy az „otthagyja a fogát” szólásmód eredetileg a fogságban otthagyott, kínzásul kihúzott vagy kitört fogakra vonatkozott. Ez a kínzási mód lassanként feledésbe ment, s ma a szólásmód harctéri halált jelent és eredetére már csak némi gúnyos mellékíze emlékeztet.3

A foghúzás mint büntetés szerepel a kézdivásárhelyi Matkó István protestáns hitvitázó és Sámbár Mátyás jezsuita közötti, halálos feltételekkel vívott vita-párbajban is (1662 körül). A győzelmes Matkó nem élt jogával, hogy Sámbárt megölje, hanem két ép fogát húzta ki harapófogóval Nagyvárad piacán.

Huszár Gy.: A magyar fogászat története. 27–28. p.