Ma, a gépesítés és az automatizálás rohamos előretörésének
korában egyre inkább feledésbe merülnek a hagyományos termelési módok s velük
vesznek azok a munkadalok, munkarigmusok és jellegzetes munkaritmusok is, melyek
e sokszor rendkívül fárasztó manufakturális termelőmunkát szervezték, segítették,
elviselhetőbbé tették. Mi most a kovácsok tevékenységének zenei szempontú
vizsgálatára térünk ki.
Arra kívánunk választ kapni, volt-e az ő munkájukban a zene alapelemeinek
szerepe. S ha igen, a ritmus, a tempó, a dinamika és a hangszín milyen jelentéstartalmak
hordozására volt képes s mi volt ezek funkciója. Hogyan segítették elő a
munka sikeresebb, jobb elvégzését? Csak gyakorlati haszna volt-e zenei elemeknek,
vagy érzett-e benne esztétikumot is a kovács és „üllőkoncert”-jeinek közönsége:
a falusi gazdák, béresek publikuma?
Aki csak egyszer is hallotta a falusi kovácsműhelyek messzire csengő
üllőjének zenéjét, megbizonyosodhatott róla, hogy lüktet a kalapácsok párbeszédében
a muzsika legfontosabb alapeleme, a ritmus. A mester félkézbeli kalapácsának
hamar segítségére siet társa, a ráverőnek kétkézbeli nagykalapácsa.
Sínforrasztásnál, nagyobb tömegű vas formálásánál tűnik ki a régi szállóige
igazsága:
„Ëgy kovács – nëm kovács,
Két kovács – fél kovács,
Három kovács ëgy kovács!”
Már a páros kovácsolásra sem alkalmas a nem pontos ritmusérzékű ráverő,
hát még mikor kompánisban: Szarvasgöde, Szirák község, Nógrád megye,
1971. Podebán Mihály, kb. 1936. Kovácsmester. (102/2) hárman-négyen állják
körül az üllőt. – A jó kovács munkájának a jó ritmusérzék az alapfeltétele.
Még mielőtt a legényt inasnak felvették volna, daloltattak vele, hogy
erről meggyőződjenek. Kőszegszerdahely, 1974. Várhegyi István,
1904. (210/1) Sőt munka közben is szívesen vette a mester, ha dalolt a
legénye. Úgy vélte, ettől fejlődik a ritmusérzéke.
A régi kovácsműhelyek bőrkötényes kovácsai s a műhelybe látogató, ott
kaszinózó, beszélgető falusiak a kovácskalapácsok zuhogását muzsikának fogták
fel. Élvezték rendjét, egyenletességét, pontosságát, akárcsak a cséphadarók
egyenletes csattogását, nótáját. – Dicsérték a kovácsot szép szavú
üllőjéért,1 kiskalapácsával
megcifrázott ritmusáért. Ezért a
mester nem hogy csitította volna a zaj erejét (zajártalom!), hanem azon
mesterkedett, hogy üllője szava még messzebbre elhallatsszék, még csengőbb-bongóbb
legyen. Ezért régi kalapokból szabott filcdarabokat helyezett az üllője
talpa alá, Zalaegerszeg, Bónus (102/2)
akárcsak a hangszerkészítők a metallofón
hangadó fémlemezei alá. Mint zenész a hangszerét, úgy ismerte a kovács az
üllőjét. Tudta, hogy az üllője a szarva táján – kúpban végződő végén –
fényesebben csilingel, mint a fatőke közelében, melyre helyezték. Táncolt,
ékesített, beszédes volt a mester kezében a félkezi kalapács s amint
látni fogjuk, értették is szavát mindazok, akik a hagyományos kovácsolás
iskoláját kijárták.
Bár rendkívül tanulságos volna a kovácsmesterség kialakulásának tárgyi
és irodalmi emlékeit áttanulmányozni, hely szűke miatt itt ettől eltekintünk.
Nem idézzük a klasszikus ókori irodalom nagyjainak,2
sem a finnugor népköltészet3 sok remekének erre
vonatkozó híradását, csupán vas szavunk finnugor eredetére utalunk s arra,
hogy első megmunkálóit a magyarság vasverőnek nevezte. Kovács
szavunk főként a délszláv nyelvekből került a magyar nyelv szókincsébe.4
A honfoglaló magyarságnak nagy mesterségbeli tudással rendelkező fegyverkovácsai
és ötvösművészei voltak.
E kovácsok késő unokáit, a falusi kihűlt kohók utolsó izzítóit, öreg
kovácsait kerestem fel az elmúlt években, hogy kérdéseimre választ kaphassak.
A 15 kovács közül 11 dunántúli (megyék szerint: Vas 7, Veszprém 2, Zala
1, Somogy 1), 1 nógrádi, 1 Hajdú-Bihar megyei,
2 pedig erdélyi (Alsó-Fehér megyei és Csík megyei).
Páros kovácsolás
A ritmus a kovácsok munkájában akkor kapott kiemelten fontos szerepet,
mikor a vasra váltakozva már két, vagy ennél több kalapács csapott le. Ilyenkor
a ritmus szabályozta az ütések egymásra következését. S szabályozta az évezredes,
ésszerű hagyomány is, mely a kovács és a ráverő üllő körüli elhelyezkedését
is előírta íratlan törvényeivel. A mester belül dolgozott
„a tűz és az üllő között: az a belső rész; kívül állnak, akik rávernek. A mesternek
az üllő éles vége a bal kezére, szarva pedig a jobb kezére esik…”
1. ábra. A kettős kovácsoláshoz való felállás sematikus rajza
1. a tűz; 2. az üllő; 3. a mester; 4. a ráverő
Kettős kovácsolás esetén az üllő szavából Vas megyében ezt hallották ki:
1. kottapélda
Egyházasrádoc, Vas megye, 1971. Bazsó Vince, 1906
Itt már a mondóka, a rigmus is a kezdő kovácsinas betanítását
szolgálta: Az alliteráló szókezdések jelezték az ő ütései helyét: Kon-tár
kif-li. – Van azonban, ahol az alliteráló mondóka még a szünet idejét
is jelzi az inas számára. Erre azért volt szükség, hogy a mester a szünet
ideje alatt fordítson a tüzes vason.
2. kottapélda
Szarvasgöde, Podebán (102/2)
Tekintsük meg egy Vas megyei kovácsmester páros kovácsolásának lejegyzett
ritmusait! Zuponics Vendel Őriszentpéteren mindig súlytalan felütéssel adott
jelzést a ráverő számára, hogy kezdjen. Ez a kezdés kottapéldánkban speciális
kalapácseffektussá: pörrentéssé alakul kovácsunk kezében, aki e hatást
a kalapács nyelének laza tartásával és az üllő rugalmasságának kihasználásával
éri el. A kovácsok elég gyakran élnek vele. Jelen példánkban – úgy tűnik –
hogy az ütemek súlyos helyeinek kihangsúlyozására, azok keretezésére használja,
alkalmazza őket a mester.
3. kottapélda
Őriszentpéter, Vas megye, 1972. Zuponics Vendel 1912. (205/1)
Kovácsolás kompánisban
A nagyobb urasági, vagy városi műhelyekben könnyen akadt a kovácsmesternek
két ráverője is, de a kis falusi kovácsműhelyekben ilyenkor a családtagokat
is segítségül kellett hívni. Ha nem volt a kovácsnak legényfia, olyankor
az asszonynak kellett megmarkolnia a súlyos ráverő kétkezi kalapácsot.
Ennek emlékét őrzi az egyszeri kovácsmester tréfás felszólítása is az
alábbi rigmusban:
4. kottapélda
Cák, Vas megye, 1975. Szárnyas István, 1899. (216/1)
Két ráverő esetén az üllőhöz való felállást következő ábránk mutatja be:
2. ábra. A hármas, kompániában való kovácsoláshoz való
felállás sematikus rajza
1. a tűz; 2. az üllő; 3. a mester; 4. az első ráverő; 5. a második ráverő
Kalapácsjelbeszéd
Ahol azonban már három-négy kovács dolgozik egy műhelyben, ott akkora
a zene-bona, hogy alig lehet emberi szót érteni. Ez tette szükségessé, hogy
a kovácsok közölnivalójukat náluk hangosabb szószólóra, kalapácsukra bízzák.
Így alakult ki műhelyi, belső használatra egy bizonyos kalapácsnyelv, melynek
létezéséről, alkalmazásáról valamennyi kovácsunk beszélt s melynek gyakorlati
hasznosságáról magam is meggyőződhettem.
E hangzó kalapácsszignálókon kívül a munkát vezető kovácsmester irányító
munkája során él a karmesteri gyakorlatban is meglevő „avizóadás”-sal is,
sőt egész testét, mozgását a munka aktív vezetésének szolgálatába állítja.
Nemcsak a vas sír-rí az ütések alatt, de szinte a környezet is elektromos
töltésűvé válik a belőle kisugárzó energiától.
Vegyük tehát sorra azokat a kalapácsjeleket, melyekkel a mester ráverőit
irányítja. Ezek – kutatásunk jelenlegi állása szerint – a következők:
Mesterhívó
Ráverőhívó egy személy részére
Ráverőhívó két személy részére
Jelzi a normális tempót
Jelzi a sürgősséget
Jeladás a kalapácsolás megkezdésére
Csendesítés, erősítés
Gyorsítás
Az ütés helyének meghatározása
Absetzolás: befejezés
1. Mesterhívó
A mester a megtüzesítendő vas melegítését rendszerint valamelyik inasára
bízta. Míg az inas fújtatott, a vas melegedett, ő hasznosabb munkát végzett.
Mikor a „hiccelés” – így hívták a vas tüzesítését – elérte a kívánt
hőfokot, a vörös, vagy fehér izzást, az inas mesterét az üllőre való kalapácsütésekkel
hívta a munka megkezdésére.
a) Podebén Mihály a jelek megtanulásáról a következőket mondta el:
„A kalapácsjelek úgy jöttek, hogy hát mi tanulók ott dolgozgattunk és
a segéd azt mondja:
– Meleg a vas, gyerëk! Verjé csak az üllő szélére így és így! Majd a
mester tudja azt, mindjárt kiszalad és intézi a dolgokat.
Mi nem tanultuk annyira cifrázni, csak így:
5. kottapélda
A mestër, mikor rá këllëtt verni, akkor nëm azt mondta, hogy ráverni, hanëm:
– Trauf, legények!
Ez német szó, és mi ezt tudtuk. Azt is megmondta (a kalapácsával),
hogy ëgy verjen rá, vagy hármasba, vagy kettesbe verjünk rá…”
b) A következő hívójelünk Őriszentpéterről való. Könye Gyula kovácsmestert
így hívta munkába az inasa:
6. kottapélda
Őriszentpéter, Könye (205/1)
c) A zalaegerszegi Bónus József hívójele a legösszetettebb: A negyedértékek
szimmetrikusan keretezik a sürgető, de egyenletes tezenhatodokat. Az utolsó
három ütés crescendója aláhúzza a hívás fontosságát, de accelerendót nem
alkalmaz, sőt sostenutot kíván:
7. kottapélda
Zalaegerszeg, Bónus (102/1)
„Az inasok szerették ezt a jelet, adni, mert örültek, hogy most nekik
fogad szót mestërük…”
„A hívójel … az kötelező vót. Az mindenhun ëgyforma, minden műhelybe.”
„Különböző vidékek kovácsai is mëgértik ëgymást … Mert hát én is az Alföldrü
jöttem és ott is hasonló módon megy a kovácsolás. A hívójel országos! Ugyanúgy
hívják a ráverőt, vagy a mestërt (itt a Dunántúlon is),
ahogy az Alföldön. Szóval ez ëgyforma!”
d) A Hajdú megyei Földes község kovácsmesteréről Karacs János így beszél:
„Szülőföldem Földes. Ott van ëgy kovácsmester, nagyon jól ismerëm, gyermëkkoromban
mëgfigyeltem, hogy az üllőt különféleképpen szóllaltatja…
Ha bent vasat melegítëttek, a vasnak a nagyságától függően, hogy hány
személynek këllëtt ráverni, más-más fajtaképpen verte az üllőjét, és figyelmeztette
a társait. Szinte azt lehet mondani, hogy beszélővé tëtte az üllőt,
hogy tudtára adja a társainak, akik ott dolgoztak abba a műhelybe, hány
embërre van szükség, milyen vasra këll ráverni és milyen meleg a vas, siessën,
vagy ráér-ë lassabban.”
e) A Somogy megyei Görgeteg két öreg kovácsa is alkalmazza a hívójelet.
„Az egyiket Faludi Gyulának híjják, a másikat Schlosser Jánosnak.
Ezek az emberek is (kalapácsukkal mondják el),
hogy hány embër këll hozzá. Magának a kalapácsnak a bizonyos ütési módjával
fejezi ezt ki. Így hívja a oda az embërt. Hogy mi módon üsse azt a meleg vasat.”
2. Ráverőhívó egy személy részére
Míg az előző jelek a mestert tiszteletteljesen, kimért ütésekkel hívták,
addig a jelekből kicsendül az is, hogy a mester hívja alattvalóját. A felhívás
hangja nagy sürgetés, majdnem türelmetlen „máris elkéstél” csendül ki a
felgyorsított crescendoból. Zuponics Vendel nyugalmazott őriszentpéteri
kovácsmester így beszélt erről:
„Mikor a munka kezdődött, akkor az ülőt mëgcsëngettük:
és így szoktuk hivni a tanulót vagy a segédet a ráverésre.”
A zalaegerszegi Bónus József hívójelének eleje tér el ettől mindössze,
ahol a nyolcadok helyén szapora tizenhatodokat találunk: Ő így hívta ráverőjét:
9. kottapélda
Zalaegerszeg, Bónus (102/1)
3. Ráverőhívó két személy részére
A legnehezebb munkáknál a vas nagy tömege miatt sokszor három személy
összehangolt munkájára is szükség volt: Két kétkezi kalapácsra és a mester
kiskalapácsára.
A mesterek és az inasok ennek is jól ismerték országszerte a jelzéseit.
Mikor Győrvárott Németh Józseftől, a „daloló kovács”-tól ezt kérdeztem,
már nyúlt is a kalapácsa után s azzal először az üllő szarvát csengette
meg, de úgy, hogy átnyúlt felette, és alulról felfelé ütögette meg e ritmusban:
10. kottapélda
majd ugyancsak áthajolva az üllő fölött, annak a műhely felöli oldalán
a lábazata „lépcsőit” pengette meg. Ott az üllőnek egészen más hangszíne
volt, kevésbé csengő, mint a szarva hegyének. Az üllő tövén is ezt a ritmust
pengette:
11. kottapélda
A két jelzés között nem tartott szünetet, a hangszín különbsége mégis
jól felismerhetővé: érthetővé tette a két ráverőt hivó kalapács és üllő
szavát. Németh József így mondta ezt el a maga szavaival:
„Az első jelzést mëgtëszëm az üllő … szarván a másikat pedig lënn… Fönn
csönög, lënn pedig pönög. Akkor má tudja kinn az a két embër, hogy kettőt
vagy ëggyet hiv-ë az embër. Nëm köll mondani:
– Gyere ki Jóska! Gyere be Jancsi, ez má (elég):”
12. kottapélda
Győrvár, Németh (215/1)
A hívójel nemcsak a hívottak számát határozta meg, hanem az emberi hanghordozás
természetét, törvényeit követve vált egyre kifejezőbbé, beszédesebbé. Kényelmes
munkatempó mellett az üllő is barátságos csilingeléssel hívta ráverőjét.
Feszített munkatempónál, vagy a vas túlmelegedése esetén a hívójel hangja
is idegesebbé, sürgetőbbé vált. Ez tempójának gyorsulásában és hangerejének
növekedésében nyilvánult meg. Győrvár,
Németh (215/1) Végeredményben ennek tükröződését láttuk már a mester
ráverőt hívó kalapácsjelében 8. kottapéldánkban.
4. Jeladás a kalapácsolás megkezdésére: „Rá! Verj rá!”
A mesterek sosem szóval mondják segédeiknek, inasaiknak, hogy kezdjék
meg a ráverést, hanem ezt is kalapácsukkal adják tudtukra.
Ez a legszebben az őriszentpéteri Zuponics Vendel páros kovácsolásainak
lejegyzéseiből tűnik ki. A ráverés megkezdésére mindig ő adott jelet nyolcad
értékű ütésével. Ezt az ütést azonban felső testének kissé előre való meghajlása
is kísérte. Ezzel – mint egy karmester az avíziójával –, oly pontosan tudta
közölni elképzelt tempóját ráverőjével.
Íme Zuponics három kovácsolása kezdeteinek kottaképe:
13. kottapélda
Őriszentpéter, Zuponács (205/1)
Az őrségi kovács utolsó kezdőmotívumában a nyolcad hangjegyérték nem
aprózódott fel pörrentéssé, csupán tizenhatod-párrá. Ez a felütéses – néha
páros tizenhatodos – kezdés valószínűleg általános lehetett a kovácsok
gyakorlatában. Mintha erre következtethetnénk egyik szállóigéjük kezdő
ritmusából is, melyet egy Nógrád megyei kovácstól hallottunk és jegyeztünk
fel:
14. kottapélda
Szarvasgöde, Podebén (102/2)
A kezdés kérdésére a többi kovácsnál vissza kell még térnünk. Sajnos
a legtöbben maguk vannak már csak elcsendesedett műhelyükben. E kérdés
tanulmányozásánál: a mester jelének felfogásánál az összeszokottság is
fontos tényező. Elő kell teremteni egykori ráverőiket, hogy az egykori
munkafolyamatokat eredeti körülményeik között tanulmányozhassuk és
rögzíthessük.
Hogy a kovácsok belső használatára szánt jeleit és kifejezéseit csak
a szakmabeliek értik, ezt a kovácsok erősen hangsúlyozzák s a témájukkal
való foglalkozás során kitűnik, hogy ez valóban így is van. Ezért nem akarnak
bárkivel összeállni páros kovácsolásra, s ezért fogadnak engem is mindig
bizonytalanul nagykalapácsuk mozgatójául.
5. Csendesítés, Erősítés
Talán nem is gondolná a be nem avatott, hogy e szavak kovácsnyelven az
ütések erejének csökkentését, illetve fokozását jelentik. – Érdekes, hogy
nem a lényeget, hanem annak hangzásélményét látják el elnevezéssel. Talán
ez is azt igazolja mennyire zenében fogant mesterség a kovácsolás. Mégis
igazuk volt a görög esztétáknak, mikor a daktilikus ritmusok zenei névelőhatásáról
elmélkedtek?
A Komárom megyei Környén és Nógrád megyei Szirákon tanult Podebán Mihály
szerint az ütések erejének fokozására, vagy csökkentésére vonatkozó utasításokat
sem szóban, hanem jelekben kapták a kovácsok ráverői:
„…az erősítés az mindig úgy vót, hogy nagyobbat odacsapott az üllőre,
jobban megcsörgette és akkor, hát, nagyobbat odahúztunk.”
„Persze az ő csëngetése alapján, ahogy az üllőn játszott, hogy erősebben
üssük-e a vasat, vagy gyengébben. Ha erősebbet csendített az üllőn, akkor
meg kellett fogni a kalapácsot, oszt nagyobbakat odasújtogatni, de ha csendesíteni
köllött, akkor – láttuk, hogy a vas is hogy lapúl, ugye, hogy hegyezzük-e
vagy hasolló – akkor csëndesítettük.”
Gyűjtésem során volt, mikor magam markoltam meg a „kétkezi kalapácsot”
Őriszentpéteren. Zuponics Vendel nyugalmazott kovácsmester ugyancsak megdolgoztatott.
Ha azt akarta, hogy nagyobbat üssek, akkor azt már szinte avizókkal is
jelezte: magasabbra emelte – mintegy figyelmeztetésül – lesújtás előtt a
kalapácsát, s a fejével is intett, bíztatott. Ki is melegített alaposan!
6. Gyorsítás
Bármily jól sikerült is a „hiccelés”, a vas felhevítése, ha több
munkafolyamatot kellett rajta elvégezni, mint pl. egy patkó kialakítása
során, a vas egyre inkább elhűlt, egyre nehezebben „fogadott szót” a kovácsok
kalapáccsal közölt akaratának.
A hűlést nem lehetett lassítani, ilyenkor hát az ütések egymásutániságát
kellett felgyorsítani. Erre is akad találó szállóige.
15. kottapélda
Szarvasgöde, Podebén (102/2)
A prózának látszó felszólítás önként rendeződik költeménnyé a rím nélküli
ősi tagoló vers törvényei szerint. Ki tudja, mióta szállnak a találó sorok
mesterről inasra …
Ez a ritmizált szólás-mondás önkéntelenül is a zalaegerszegi mesterhívó
kalapácsjelének ritmusát juttatja eszünkbe, mellyel – kis híján – megegyezik
a szólás második fele:
16. kottapélda
Vesd össze a 7. kottapéldával!
A gyorsítás módjáról nem is sokat beszéltek a kovácsok, inkább bemutatták
azt.
Zuponics Vendel nyugalmazott kovácsmester Őriszentpéteren él, de korábban
Zalaegerszegen, Alsóbagon, Zalalövőn dolgozott, így a zalai kovácsiskola
neveltje. Két tempógyorsítását rögzítettem magnetofonszalagra. Ő állt belül
a mester helyén, a ráverő szerepét magam töltöttem be. Így a tárgyilagos
magnetofon-felvétel s a magam élménye alapján számolok be a tapasztalatokról.
Zuponics Vendelből kiváló karmester lett volna bizonyára. Határozott
szuggesztív egyénisége áradt belőle s akaratát világosan, egyértelműen ki
is tudta fejezni. Bár először voltam partnere, utasításait könnyen megértettem.
Félkezi kalapácsával súlytalan nyolcadokat pörgetett az üllő szarván,
s vele egyidőben szinte vállával, felső testével adott avizót nekem a kezdésre.
Azonban az én kétkezi kalapáccsal adott egyenletes •l = 78 tempómat
hamarosan űzőbe vette s szorított, szorított, törzshajlítgatásával serkentett,
segített, irányított; hamar jövő kalapácsütéseivel, a negyedet nyolcaddá
bontó aprózásával egyre sűrítettebbé, hajszoltabbá tette a kovácsolás légkörét! –
Zenekari accelerandot nem éltem még így át, mint mikor engem az az őrségi
öreg kovács a kiskalapácsával „megkergetett”! – Hét ütem alatt tempónkat
•l = 78-ról •l = 108-ra gyorsította. S
szinte felsóhajtottam, megkönnyebbültem, mikor a 7. ütem végén felhangzott
a befejezést jelző ritmikus aprózás, a „lehúzás”.
17. kottapélda
Őriszentpéter, Zuponics (205/1)
A felvételt hamarosan megismételtük ugyanazon „szereposztással”. Úgy
látszik azonban, hogy a korábbi gyorsítás miatt az én ráverős kezdőtempóm
gyorsabbra sikerült.
Mesterem, miután megnyugodva látta, hogy nem gabalyít meg, nem kever
össze az ékesítéseivel, ebben a második darabban bátrabban alkalmazta azokat.
Az előbbi magános szinkópa helyett itt páros szinkópákat kopogott s a nyolcadpárokból
egész sorozatot alkotott.
E második darab formailag kiérlelt, valószínűleg sokszor ismételt produkciónak
látszik.
17. kottapélda
Őriszentpéter, Zuponics (205/1)
Egy mesterien megkomponált háromsoros szerkezet áll előttünk mely hét
4/4-es ütemből áll.
Mint keret a képet, úgy veszi ezt körül egy másfajta hanghatás: a kalapácsnak
az üllőn való táncoltatásából származó „pörrentés”. Ez indít és ez is zár.
Könnyű felismernünk mindkét helyen, hogy ezek az 1-es számú felvétel megfelelő
helyén levő ritmusok időtartamértékeit töltötték ki pergetéssel.
Az egyes sorok egymással összevetve szintén szabályszerű felépítést mutatnak:
A sorok kezdő ütemei statikus jellegűek: egyenletes negyedek tartják bennük
az itt is egyenletesen gyorsuló alapritmusokat. A sorok záró ütemei
hozzák az eseményt, az újdonságot, az egyre-egyre fokozódó tempó további
sűrítését, telítését. Kivétel ez alól az utolsósor, mely már a befejezésre
való tekintettel nem ad új motívumot a második ütemében, csupán a legsúlytalanabb
negyedik negyedének helyén hoz szokásos felütéses tizenhatodpáros figyelmeztetést
a zárás előkészítése céljából. Ugyanezeket a legsúlytalanabb helyen álló
párostizenhatodos előkészítéseket megtaláljuk az első és második sorok eseményhordozó
második ütemei előtt is.
A háromsoros szerkezet egységnek tekintve, a ritmikai kulmináció a negyedik
ütemben található, a felezőponton túl, úgy ahogy népdalainkban is lenni
szokott, úgy ahogy azt az aranymetszés mélyben gyökerező íratlan szabályai
tudat alatt diktálják.
A sok meglepetésnél – melyet e kis darab elemzése a számunkra kibontott –
nem kisebb az sem, hogy a tempógyorsulás végeredménye e darabban is pontosan
ugyanaz (•l = 108) mint az előzőé, pedig ebben az indulás
•l = 6 metronómegységgel nagyobb volt. Kovácsmesterünk kiváló
tempóérzékének bizonyítéka ez az adatunk.
7. Az ütések helyének megjelölése
A mester táncoló, cifrázó félkézbeli kalapácsának az is fontos feladata,
hogy megmutassa a ráverőknek, hova üssenek kétkézbeli kalapácsaikkal. A
kézikalapáccsal oda sújt a mester, ahova a nagyokat irányítani akarja.
Az ütés helye a kovácsolás során többször változhatik, hisz a mester
közben bal kezével fordít is az alakítandó vason. A ráverőknek tehát ezt
az utasítást is pontosan át kell venniük.
Győrvár, Németh (215/1)
Természetesen ez nem zárja ki azt, amit már korábban leszögeztünk, hogy
a ráverő ütéseinek helye az üllő középpontja. A kiskalapács ezen túlmenően
a munkadarab speciális formálásához szükséges utasításokat adja meg.
8. Absetzoiás (befejezés)
Míg a kovácskalapácsok a felpuhult forró vasra sújtanak, az lefogja az
ütés lendületét, erejét. Ha ugyanilyen erejű ütés a csupasz üllőt érné,
az rugalmasságánál fogva visszaverné a kalapácsot s még balesetveszélyt
is okozhatna. Ezért fontos, hogy a mester tudassa ráverőjével, mikor akarja,
hogy az illető befejezze ütéseit, mert a vasat ő el akarja venni az üllőről.
E befejezésre „absetzolásra” a kovácsok a ráverőt szintén kalapácsjelekkel
figyelmeztetik.
Lejegyzett „kalapács-zenéink”-ben több helyen is megfigyelhetjük, hogy
a befejezést a mester kalapácsának az üllőn való megpörrentése, vagy ahogy
szakkifejezéssel élve mondják a „lehúzás” jelzi. Ez a lehúzás úgy
történik, hogy a mester a félkezi kalapács üllőre vágása után azt szabadon
hagyja az üllőn táncolni s ilyenkor azt az üllő szarva irányába „húzza le”.
Podebén Mihály erről így beszélt:
„Általában úgy van, hogy az üllőnek a szarva a mesternek (jobb keze felé
esik). És ekkor ő lehúz, mi meg a másik oldalára lehúzzuk.”
Hogy érvényesül ez a Nógrád megyei alapelv egy őrségi kovács
záró formulájában?
19., 20., 21. kottapélda
Őriszentpéter, Zuponics (205/1). Lásd a 3., 22., 21. kottapéldák végét
A figyelmeztetőül szánt ritmikus aprózás: a „lehúzás” (a kottapéldákon
a bekerített hangjegyek) elhangzása után valóban az elmondottak alapján
történik a zárás azzal a módosítással, hogy a mester utolsó két ütése
pörrentéssé vonódik össze. – A harmadik helyen álló példa eltér kissé
ettől, bár a „lehúzás” itt is megtalálható.
A két kalapács egy időben csak a legutolsó ütés alkalmából szólal meg,
de ekkor sem „csókolódznak össze”, mert az a lehúzás következtében a kovács
az üllő szarva, a ráverő pedig az üllő éle felőli oldala felé távolodik
az addig ütött központ felől (19., 20. kottapélda).
Utolsó kottapéldánkban Bónus József a zárás: lehúzás motívumát csupán
megfigyeltetési célzattal alkalmazza többször is, (6., 7., 8., 13. ütemekben)
s ezért nem áll le utána, csak a 16. ütem után, melynél rá is kiáltja a
felvételre: „Vége!”.
22. kottapélda
Zalaegerszeg, Bónus (102/1)
Tanulmányunk végére érve megállapíthatjuk, hogy a zenei alapelemeknek
a kovácsok munkájában rendkívül fontos szerep jutott. A magánosan dolgozó
kovács is táncoltatja kalapácsát, nemcsak a tüzes vasra üt, hanem többször
rákoppant az üllő acéljára is pl. patkókészítés közben, hogy kalapácsát
állandóan mozgásban tartsa, s azt az üllő rugalmasságával is emeltesse.
E mozgás ritmikus hangzásélményét mind a kovács, mind a falusiak
esztétikusnak tartották. – A ritmusnak akkor még kiemelkedőbb a szerepe,
mikor két vagy több kovács munkáját kell összehangolnia. A mester félkezi
kalapácsa adja meg a kovácsolás tempóját súlytalan ütemrészeken, majd később
ezt az alapritmust „cifrázza”, felbontja kisebb hangjegyértékekre. A ráverő
kétkézbeli kalapácsa a súlyos ütemrészeken szólal meg, sohasem cifráz.
E ritmus határozott munkatempót diktál, nem ad helyet az elfáradásnak,
lassulásnak. Az erősebb munkalendületét, tempóját átveszik a gyengébbek
is, s így a ritmus a munka termelékenységének a hagyományos kovácsmunkában
rendkívül fontos tényezője. – Fontos volt az egyenletes tempó tartani
tudása, de a tempó gyorsítására is sokszor volt szükség a vas kihűlésének
megelőzése érdekében. A hangerő, a dinamika az ütések intenzitásának,
erejének szabályozását irányította, a különböző hangszínű üllőpengés
pedig a szükséges ráverők számára vonatkozóan adott felvilágosítást a kovácsmester
segédeinek, inasainak.
A kovácskalapácsok jelbeszéde egységesnek látszik. A dunántúlit éppúgy
érti az alföldi, akár a torockói, vagy a Bukarestben dolgozó csíki székely
kovács.
A kovácsok ősi mesterségének kalapácsnyelve, jellegzetes ritmusa fontos
részét képezi zenei hagyományunknak. Bár a műzene gyakran élt a kalapácsritmusok
pregnáns csengésével, e ritmusok néprajzi hitelességű lejegyzéséről az irodalomban
eddig említést nem találtam. A kalapácsritmusok végleges megszűnése periódusában,
hattyúdalukként őrizze e néhány lejegyzés az egykori gazdagság halovány
visszfényét.
A helyszíni gyűjtések jelölésétnél a következő adatok szerepelnek: Helység,
megye, a gyűjtés időpontja, az énekes neve, születési éve. Kerek zárójelek
között a felvételt tartalmazó magnetofonkazetta jelzésszáma (a szerző gyűjteményében).